Nespavost při úplňku

Nespavost Uplnek

Každý z nás to bezpochyby někdy zažil – strávíte noc neklidným převalováním a marnými úvahami, proč se vám nedaří zamhouřit oka, jen abyste ráno zjistili, že byl vlastně úplněk. Zatímco většina příležitostných nespavců si s tímto vysvětlením vystačí, já se rozhodla podívat na spojitost mezi touto fází měsíce a kvalitou spánku pěkně zblízka. Skutečně během úplňku spíme hůře, nebo se jedná o pouhou lidovou pověru?

Jak je to s těmi lunárními fázemi?

V prvé řadě je třeba říci, co jsou vlastně měsíční fáze, mezi které úplněk patří. Ve své podstatě se jedná o takovou optickou iluzi – jelikož měsíc nevyzařuje své vlastní světlo, jeho viditelná část je zkrátka ta, která odráží sluneční světlo. Když jsou Země, Měsíc a Slunce v jedné přímce (potažmo se Měsíc nachází mezi Sluncem a zemí), nastává nov, kdy Měsíc prakticky nevidíme, protože je k Zemi obrácen svou neosvětlenou stranou.

Opačným případem je právě úplněk. Měsíc se v této fáze nachází na opačné straně Slunce, a je tak k Zemi obrácen osvětlenou stranou. Úplněk je jednou z mála příležitostí, kdy můžeme pozorovat zatmění Měsíce.

Uplnek 2

Vliv měsíce na kvalitu spánku

O tom, že měsíční fáze neboli lunace ovlivňují celou řadu procesů v přírodě, není sebemenších pochyb. Příkladem mohou být nejen slapové jevy, tedy příliš a odliv, ale také životní cykly a chování některých živočichů, které se měsíčními fázemi řídí. Významnou roli však úplněk hraje i v lidské kultuře – kdo by neznal pohádky o upírech, čarodějnicích či vlkodlacích, kteří se proměňují právě za úplňku?

Vzhledem k mnoha pohádkám, mýtům a legendám asi není divu, že spojitost mezi úplňkem a spánkem obklopuje celá řada lidových pověr. Nejznámější z nich je pravděpodobně náměsíčnost – přestože se jedná o poměrně vžité přesvědčení, náměsíčnost s úplněk či dalšími fázemi měsíce nijak nesouvisí. Stojí za ní trochu prozaičtější důvod, tedy neparalyzování svalstva během NREM fáze spánku. 

K řadě pověr o vlivu Měsíce, respektive úplňku, na kvalitu spánku přispívá i fakt, že se jedná o oblast, ve které se zkušenosti každého z nás a prokázané vědecké poznatky významně odlišují. Příkladem ze života může být nemalé množství praktických studií a měření (1,2), která dochází v závěrům, že většina lidí zažívá během úplňku zhoršení kvality spánku, delší usínání či zkrácení REM fáze. Kvalita spánku se mnohdy zhoršuje až o 30 %.

Mesic Faze

Tajemná luna aneb studie stále chybí

Navzdory těmto anekdotickým důkazům a poměrně hojným měřením, který došla k podobným závěrům, není vědcům zcela jasné, co za zhoršením spánku během úplňku vlastně stojí. Vzniklo hned několik zajímavých teorií, které se tento jev pokouší vědecky vysvětlit, žádná z nich však nenabízí přesvědčivé důkazy.

Asi nejčastěji se odborníci shodují na tom, že spánek během úplňku narušuje množství slunečního světla, které měsíc odráží zpátky na Zem. Sluneční světlo hraje významnou roli v produkci spánkového hormonu melatoninu – pokud jsme totiž vystaveni slunečnímu světlu (primárně modré složce denního světla), tělo přirozeně blokuje produkci melatoninu. Tato teorie má však několik slabých míst – měsíční světlo je pouhým odrazem toho slunečního, a dosahuje tak pouze jeho 7% intenzity, což dle vědců není k narušení spánkového cyklu dostačující. Laicky řečeno, i světlo z mobilu či televize má mnohem větší vliv na blokaci produkce melatoninu než měsíční světlo.

Není tak divu, že odborníci pátrají i po další, pravděpodobnější teorii. Tou by mohl být elektromagnetizmus či gravitace (3). Mnoho vědců ovšem opět namítá, že tyto síly nejsou dostatečně silné na to, aby dokázaly významně ovlivnit spánkový cyklus. Nezbývá tak, než dát na moudrost našich babiček a na definitivní závěry odborníků si ještě chvíli počkat.

Jak zlepšit spánek během úplňku

Ať už za zhoršením spánku během úplňku stojí cokoliv, existuje celá řada způsobů, jak se nespavosti účinně bránit. Prvním krokem by mělo být především pořízení žaluzií či zatemňovacích závěsů – zejména o jasných nocí může měsíční světlo zářit opravdu jasně, a jak se asi shodnou všichni odborníci na spánek, dostatečná tma je naprostým základem kvalitního celonočního spánku.

Hluboký a osvěžující spánek můžete podpořit také vhodnou spánkovou hygienou v podobně omezení kofeinových a alkoholových nápojů. Namísto skleničky vína či hrnku černého čaje si večer dopřejte uvolňující bylinky, jako je levandule či heřmánek. Chybu neuděláte ani s přírodními doplňky stravy, zejména pak hořčíkem, který pomáhá ke zklidnění organismu. A asi není třeba dodávat, jaké divy dělá nahrazení večerního procházení sociálních sítí poutavou knížkou!

Často kladené otázky

Jak často nastává úplněk?

Úplněk nastává každý měsíc, respektive každých 29,5 dne. Samotný úplněk trvá pouze jeden den.

Co vše fáze měsíce ovlivňují?

Měsíc má významný vliv na celou řadu procesů nejen v našem organismu. Ovlivňuje například slapové jevy – během úplňku je příliv vyšší než obvykle – a chování některých živočichů. 

Zhoršuje úplněk nespavost?

Přestože neexistuje přímý, vědecky prokázaný důkaz o vlivu úplňku na kvalitu spánku, je zřejmé, že většina lidí během úplňku hůře spí. Dvojnásob to platí v případě, že vás i běžně trápí zhoršená kvalita spánku a usínání.

Jak zmírnit nespavost při úplňku?

Jelikož jsou noci během úplňku velice jasné, obecně je doporučováno především dostatečné zatemnění oken závěsy či žaluziemi. 

Zdroje

  1. https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.abe0465
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23891110/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18786384/

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *