hodiny-merici-optimalni-dobu-spanku

Aby byl spánek kvalitní, musí být kromě jiného i dostatečně dlouhý. Ideální délka spánku je však velmi relativní pojem. Každý člověk má totiž individuální potřeby a v otázce spánku tomu není jinak. Nicméně faktem je, že se doba spánku během života mění a je určité rozmezí, které bychom měli pro pocit odpočinku a správnou funkci organismu dodržovat.

Optimální doba spánku u dospělých

Ideální délka spánku u dospělého člověka je v rozmezí 6 až 10 hodin. Někomu stačí k odpočinku méně a někomu více, nicméně odborníci doporučují 8 hodinový spánek. Pokud spíte méně než 6 hodin denně, zaděláváte si na problémy s váhou, pamětí nebo zvýšeným rizikem kardiovaskulárních onemocnění.

Ideální doba spánku u dětí

Děti potřebují spát o něco déle než dospělí. Délka spánku u dětí je stejně jako u dospělých individuální, a na rozdíl od dospělého člověka by se dítě v ideálním případě nemělo budit. Novorozenci prospí klidně i 20 hodin denně, přičemž spodní hranice činí asi 11 hodin. Batolata prospí 10-18 hodin denně, mladší děti předškolního věku potřebují denně 8 až 14 hodin spánku a školáci včetně dětí v pubertálním věku spí 7-12 hodin denně.

Optimální doba hlubokého spánku

Spánkový cyklus je tvořen 5 fázemi, které se za noc opakují přibližně 5 krát v závislosti na tom, jak dlouho spíme. Kromě toho se spánek rozlišuje také na takzvaný lehký a hluboký.

Hluboký spánek je 3. fáze spánkového cyklu, ve které jsou zpomaleny nejen funkce mozku, ale také dech nebo srdeční tep – jednoduše řečeno, tělo v této fázi nejvíce odpočívá a člověk téměř nevnímá okolní zvuky a dění. Bylo zjištěno, že dospělý člověk potřebuje asi 2 hodiny hlubokého spánku denně, což není v porovnání s celkovou dobou odpočinku mnoho.

Dlouhý spánek není zdravý

Všeho moc škodí a ani u spánku tomu bohužel není jinak. I příliš dlouhý spánek může zvyšovat riziko mnohých zdravotních problémů jako je infarkt, mrtvice, cukrovka nebo obezita. Někteří odborníci mají dokonce za to, že spánek dospělé osoby dlouhodobě přesahující 8 hodin denně může být potencionálně nebezpečný.

Každý z nás by ale měl především naslouchat vlastním potřebám a pokud víte, že patříte k těm, kterým 7hodinový spánek nestačí, dopřejte si ho bez výčitek více.

Jak probíhá ideální spánek?

REM fáze spánku (Rapid Eye Movement)

Jedná se o fázi slabého spánku, která trvá asi 20 % celkové doby odpočinku. Je také nazýván jako „spánek paradoxní“, protože v některých momentech spíš tělesné funkce připomínají bdělost. Vyznačuje se zejména rychlými pohyby očí.

TIP: Aby fáze spánku probíhaly ideálně, tak je možné je podpořit hormonem melatonin. Nejlepší melatonin najdete v našem srovnání.

NON REM fáze (Non Rapid Eye Movement)

Tato fáze trvá zbylých 80 % noci a tělo v tomto stavu odpočívá a regeneruje se. NON REM spánek se dále dělí na 4 fáze:

  1. NREM 1 – je přechod mezi bdělostí a spánkem. Nastává při usínání a mohou ji doprovázet nekontrolované záškuby končetin.
  2. NREM 2 – zde se jedná o lehký spánek, který představuje přibližně polovinu celkové doby odpočinku.
  3. NREM 3 – jeden cyklus této fáze trvá přibližně 10 minut. Jedná se to tzv. hluboký spánek a probuzení z této fáze je velmi obtížné, protože člověk prakticky nevnímá okolí. Pokud trpíte mluvením ze spaní, náměsíčností nebo nočními děsy, dochází k nim právě v této chvíli.
  4. NREM 4 – je nejhlubší a nejdůležitější část spánkového cyklu. Trvá přibližně půl hodiny.

Mohlo by vás zajímat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *