Proč spíme: 7 nejdůležitějších důvodů, aneb význam spánku

Proc Spime

Spánek je nedílnou součástí našeho života, málokdo si však položí otázku, proč vlastně potřebujeme spát. Odpověď rozhodně není jednoznačná – spánek je velice komplexní proces, který je zásadní pro hned několik oblastí našeho mentálního i fyzického zdraví. 

Co je to spánek?

Asi se shodneme, že bez spánku bychom příliš dlouho nevydrželi – spánková deprivace není žádní legrace. Zdravotní či psychické obtíže s sebou však může nést nejen absence spánku, ale také jeho dlouhodobý nedostatek či snížená kvalita. Jak dlouho vydrží člověk bez spánku? V ideálním případě bychom měli spát sedm až osm hodin denně, přičemž by se mělo jednat o nepřerušovaný proces, během kterého proběhnou všechny spánkové cykly a fáze. O fázích se dozvíte v našem článku, jaké máme fáze spánku.

Jak Spat Lepe Grafika

Jaké faktory ovlivňují spánek a jeho kvalitu?

Spánek závisí na celé řadě interních faktorů, jejichž společným jmenovatelem je tzv. cirkadiánní rytmus, tedy střídání bdění a spánku. Na jeho správnou funkci má vliv jak střídání dne a noci, tak související produkce hormonu melatoninu

Opomíjet bychom neměli ani externí faktory, které mohou mít zásadní vliv na kvalitu spánku. Jde jak o naše návyky, životní styl či spánkovou hygienu, tak dostatečně tiché a tmavé prostředí, ve kterém nás při spánku nebude nic rušit. 

7. hlavních důvodů, proč vlastně spíme

O důsledcích nedostatečného spánku na zdraví není pochyb – nabízí se však otázka, proč vlastně spíme? Odpovědí je hned několik.

1. Vývoj a růst

Zejména v ranném dětství prospíme prakticky celý den i noc. Důvodem je především produkce růstového hormonu (1), který je produkován primárně během spánku. Dostatek spánku je v dětství zásadní také z hlediska správného kognitivního vývoje, učení i paměti. 

2. Regenerace těla

Produkce růstového hormonu je zásadní i v dospělosti. Podílí se totiž na růstu a obnově poškozených tkání. Není tak divu, že celá řada odborníků nabádá sportovce a fyzicky pracující, aby nezanedbávali dostatečný a kvalitní spánek. Při dlouhodobé spánkové deprivaci může dojít nejen ke zhoršení regenerace a náchylnosti ke zranění, ale také ke zvýšení rizika rozvoje některých onemocnění, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby, obezita, mrtvice či cukrovka druhého typu. 

3. Produkce hormonů

Melatonin Na Spani

Růstový hormon však není jediný, který během spánku zaplavuje náš organismus (2). Hypotalamus během spánkového procesu produkuje oxytoxin, hypofýza zase prolaktin a epifýza melatonin. Zejména z hlediska nadváhy a obezity je zásadní produkce hormonu leptinu, který reguluje pocit hladu. Při jeho nedostatku, který doprovází spánkovou deprivaci, máme sklony k přejídání, což zvyšuje riziko rozvoje obezity či cukrovky.

4. Regenerace mozku

Asi nebude žádným překvapením, že během spánkového procesu nedochází pouze k regeneraci těla, ale také našeho mozku. Při spánkové deprivaci jsme náchylnější k rozvoji psychických obtíží, negativní dopad má také na naši schopnost soustředění a koncentrace.

5. Ukládání vzpomínek

Neméně zásadní roli hraje spánek také při procesu ukládání vzpomínek, k jejichž třízení a zpracovávání dochází v tzv. REM fázi. Tohoto principu využívá například EMDR terapie, která napodobuje průběh REM fáze s cílem zpracování traumatických zážitků či potlačených vzpomínek (3). 

6. Utlumení sympatického nervového systému

Zatímco během dne je naše tělo v prakticky neustálém režimu „uteč nebo bojuj“, během spánku dochází k vypnutí sympatického nervového systému. Díky tomu se během spánku snižuje krevní tlak, ale například také produkce kortizolu. Při nedostatku spánku se pak vzhledem k nadměrné činnosti sympatického nervu často vyskytují srdeční onemocnění.

7. Produkce cytokinů

Poslední, avšak neméně důležitou funkcí spánku je podpora imunitního systému, respektive produkce proteinů cytokinů. Pro nedostatek spánku je tak typická zvýšená náchylnost k nejrůznějším virózám, ale také horší hojení zánětů a infekcí v těle. 

Zdroje

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8627466/
  2. https://theconversation.com/chemical-messengers-how-hormones-help-us-sleep-44983
  3. https://www.emdr.cz/metoda-emdr

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.