Nejlepší matrace pro bolavá záda

Nejlepsi Matrace Na Bolava Zada

Nepříjemná bolest zad a páteře alespoň jednou za čas potrápí snad každého z nás. Ve většině případů ji svádíme na špatné držení těla, časté sezení či nedostatek pohybu a ochablé zádové svalstvo. A ačkoliv jsou všechny tyto neduhy skutečně častým důvodem, proč nás vlastně bolí záda, zapomínat bychom neměli na jeden z nejvýznamnějších faktorů – matraci, na které spíme. Vzhledem k tomu, že spánkem strávíme až celou třetinu našeho života, není divu, že je vhodně zvolená matrace naprosto klíčová pro zdravá záda bez bolestí. Pojďte si vybrat kvalitní matraci pro bolavá záda.

Zapomeňte na levné matrace. Nejsou kvalitní. Sám vím o čem mluvím. S bolestmi zad mám dost zkušeností. Ráno jsem se bolestí ani nemohl dostat z postele, během noci jsem se pořád budil, a to při každém pohybu. Pak jsem si zašel koupit pořádnou matraci a rošt. Během pár dní byl vidět pokrok, ale nečekejte zázraky. Záda vás většinou bolí kvůli nějaké příčině. A tu je potřeba řešit. Matrace vám pomůže tak, že vám dá kvalitní podporu pro záda, takže se nebudou během noci namáhat a nebudou v nepřirozené poloze – nebudou bolet.

3 nejlepší matrace pro bolavá záda

4 tipy, jak vybrat matraci pro bolavá záda

  1. Vyberte matraci se správnou tuhostí: Pro bolavá záda je vhodné zvolit matraci, která je dostatečně pevná, aby podepřela vaši páteř, ale zároveň dostatečně měkká, aby se přizpůsobil tvaru vašeho těla. Tvrdostí je nespočet, ale asi nejlepší je zvolit tvrdost 3-4 (středně tuhá-tvrdá). Některé matrace jsou oboustranné, takže jedna strana má menší tuhost a druhá větší. Já si ji nemohu vynachválit a spím na té tuhosti 3, protože 4 mi přijde docela tvrdá.
  2. Zkuste matraci s paměťovou pěnou: Matrace s paměťovou pěnou se dokážou přizpůsobit tvaru vašeho těla a podporovat páteř ve správné poloze. Matrace perfektně vyplní všechny mezery, takže vše dokonale podepře. Je to vážně úžasný pocit na takové matraci ležet. Nicméně jsou dost drahé. Myslím si, že paměťová pěna je komfortní věc, ale při napjatém rozpočtu se bez ní obejdete.
  3. Jaký materiál: Pěnové matrace – Mohou být vyrobeny z různých materiálů, jako je pěna nebo latex. Poskytují různé stupně tuhosti od velmi pevné opory po přizpůsobivé měkčí matrace. Jsou asi nejlepší volbou. Pružinové matrace jsou složeny z vrstev pěny a kvalitních pružin. Poskytují „houpavější“ pocit ve srovnání s pěnovými matracemi.
  4. Kupte si lepší rošt: kvalitní rošt poskytuje podporu nejen matraci, ale také zádům. Zapomeňte na laťkový rošt za pár korun. Pořiďte raději lamelový rošt s anatomickými zónami. Záda se vám odvděčí.

Recenze matrací – jakou matraci na bolavá záda?

1. Zdravotní matrace Tropico Guard Medical 24

Ortopedická matrace nabízí širokou škálu možností ležení a vysokou výšku, díky níž se vám bude snadněji vstávat. Je vybavena technologií CubeCare, která efektivně rozkládá tlak vašeho těla a přizpůsobuje se jeho tvaru, takže se ráno budete cítit odpočatí a bez přeležení. Pokud se v noci rádi převalujete, studená pěna v jádru matrace vám to usnadní a zajistí, abyste si mohli užít spánek bez zbytečného probouzení. Uprostřed jádra je hybridní pěna s termoregulačními účinky, která je navíc odolná a pružná, což zaručuje dlouhou životnost matrace.

Výhody proč ANO

  • Kvalitní provedení
  • Od českého výrobce
  • Prodloužená záruka 6 let
  • Různé rozměry
  • Rozumná cena
  • Během 45 dní můžete matraci řádně vyzkoušet.

Nevýhody proč NE

  • Nejspíš nic

2. Dormeo IMEMORY S PLUS

O něco menší počet zón (tři) nabídne matrace iMemory S plus, taktéž od značky Dormeo. Navzdory tomu se jedná o matraci vhodnou i osoby s bolestí zad, a to díky snímatelnému potahu s paměťovou pěnou. Jádro matrace tvoří pěnové pružiny, které se dokáží dokonale přizpůsobit vašemu tělu, a poskytnout tak páteři přirozenou podporu.

Díky oboustrannému jádru můžeme vybírat ze dvou úrovní podpory a čtyř úrovní tvrdosti – vždy tak můžete přizpůsobit matraci vašim aktuálním potřebám a tělesné konstituci, aniž byste museli kupovat novou matraci. Vzhledem k účinné izolaci pohybu je matrace vhodná i pro páry. I tomto případě je matrace opatřena antibakteriální a hypoalergenní úpravou.

Výhody proč ANO

  • 2 stupně podpory a 4 úrovně tuhosti
  • Paměťová pěna
  • Prodyšný materiál
  • Vhodná pro páry (izolace pohybu)
  • Prodloužená záruka na 15 let

Nevýhody proč NE

  • Pouze 3 zóny
  • Není vhodná pro polohovací rošty

3. Matrace Dormeo Air+ Select

Hledáte matraci, která uleví bolavým bedrům či krční páteři? Vhodnou volbou jsou matrace s vyšším počtem zón, které dokonale podepřou páteř po celé její délce. Matrace Dormeo Air+ Select nabídne zón hned pět – zatímco centrální část poskytuje podporu pánevní oblasti, v oblasti ramen je matrace změkčená, díky čemuž na ní lze pohodlně spát i na boku. Výhodou je i možnost výběru ze dvou stupňů tuhostí jednoduchým otočením matrace. Na výběr máme ze tvrdé a střední strany, díky čemuž je matrace vhodná i pro osoby s vyšší hmotností.

I při výběru tvrdší strany matrace se však není třeba bát sníženého komfortu či bolavých zad. Jádro matrace se skládá z 3D pružin, které se dokáží přizpůsobit vašemu tělu. Bonusem je příjemný pratelný potah s antibakteriální a hypoalergenní úpravou, kterou ocení zejména alergici.

Výhody proč ANO

  • Snímatelný potah
  • Antibakteriální a hypoalergenní
  • Extra výška (27 cm)
  • Prodyšný materiál
  • Dynamická termoregulace
  • Nastavitelná pevnost jádra (střední a tvrdé)
  • 5 zón
  • Prodloužená záruka na 15 let

Nevýhody proč NE

  • Nelze použít na polohovací rošty 

4. Masážní matrace z paměťové pěny Air Massage Memory 3.0

Matrace Air Massage Memory 3.0 je vybavena masážní profilací z paměťové pěny, která pomáhá správnému prokrvení těla a odbourává nepříjemný protitlak během spánku. Má také relaxační účinky. V potahu je navíc vrstva paměťové pěny, která skvěle okopíruje vaše křivky a umožňuje spánek v jakékoliv poloze. V jádru je také vrstva studené pěny pro potřebnou oporu. Matrace je vysoce prodyšná, takže se nemusíte obávat nadbytečné vlhkosti a pocení během spánku. Je také vybavena antialergenním vláknem, takže je vhodná pro alergiky a astmatiky. Nabízí také dvě úrovně tuhosti, takže si můžete vybrat tu, která vám nejlépe vyhovuje.

Výhody proč ANO

  • Lepší prodyšnost a zdravější prostředí díky perforaci jádra
  • Kvalitnější spánek a regenerace díky masážní profilaci
  • Pohodlná matrace s paměťovou pěnou
  • Snímatelný potah s antibakteriálními vlastnostmi a stříbrným vláknem

Nevýhody proč NE

  • Vyšší cena

5. Matrace z paměťové pěny pro svěží spánek Gran Sonno Fresh Wash 3.0

Matrace Gran Sonno Fresh Wash 3.0 je po všech stránkách pohodlná a ergonomická. Je vyrobena z kombinace Extra Soft a ClimaFresh® pěny, které vám zajistí ideální podmínky pro spánek. Matrace má také termoregulační schopnosti, takže se nemusíte obávat ani příliš velkého horka, ani chladu. Je navíc vysoká a pohodlná pro vstávání, což ulehčí vašim zádům i kolenům. V jádru matrace najdete vrstvu paměťové pěny, která se přizpůsobí tvaru vašeho těla, a studenou pěnu pro potřebnou oporu jednotlivých partií.

Výhody proč ANO

  • Prodyšný potah pro odvod nadbytečného tepla a vlhkosti
  • Termoregulační pěna ClimaFresh® omezující pocení
  • Díky možnosti výběru tuhosti ideální pro partnery
  • Uhlík v potahu, který odstraňuje elektrosmog a statickou elektřinu

Nevýhody proč NE

  • Vysoká cena

Jak poznat, že za bolavými zády stojí špatná matrace?

Koupě nové a kvalitní matrace je bez sebemenších pochyb nákladnou investicí. Pokud je vaší hlavní motivací úporná bolest zad, možná přemýšlíte, zda je na vině skutečně nevhodná matrace. Vzhledem k tomu, že bolesti zad mívají zřídkakdy pouze jedinou příčinu, to samozřejmě nelze říci se stoprocentní jistotou, existuje však několik vodítek, která vám napoví. 

Bolest Zad Z Matrace

Hlavním znakem nevhodně zvolené matrace je především bolest zad, která zmizí do hodiny poté, co jste vstali z postele, případně si protáhli zádové svaly. I v tomto případě je však třeba zvážit další faktory, jako je příliš vysoký polštář či nevhodná spánková poloha.

Z nové a kvalitní matrace však můžete těžit i v případě, že zdroj bolesti zad leží někde jinde – asi se shodneme, že po dlouhém dni plném sezení a hrbení se u počítače našim zádům nekvalitní a nepohodlná matrace příliš neprospěje.

Jak vybrat matraci při bolesti zad?

Jak již bylo řečeno, výběr matrace bychom rozhodně neměli brát na lehkou váhu, tím spíše, pokud nás často bolí záda. Rozhodně se nespoléhejte pouze na internetové recenze či zkušenosti vaší rodiny nebo známých. Matrace, kterou si pochvaluje váš kolega, totiž nemusí být zrovna ta pravá pro vás. Vždy dbejte na to, aby parametry matrace odpovídaly vaší tělesné konstituce, váze, oblíbené spánkové poloze či zdravotnímu stavu. A na jaká kritéria bychom se měli soustředit primárně?

Zvolte vhodnou tuhost matrace

Nejdůležitějším parametrem je bezpochyby tuhost matrace. Špatně zvolená tuhost je nejčastějším důvodem, proč nás z matrace vůbec bolí záda. Pes je obvykle zakopaný v naší tendenci se držet ustálených zvyků, tedy i nákupu jednoho typu matrace. Problém může nastat například v případě, že už léta kupujete matrace se stejnou tuhostí, ale neberete ohled na změnu své tělesné hmotnosti či přibývající zdravotní problémy.

Jak tedy poznat, která tuhost bude nám a našim zádům nejvíce vyhovovat? Obecně lze říci, že vyšší tuhost je vhodná pro těžší osoby, zejména muže. Měkčí matraci naopak ocení ženy, osoby s nižší hmotností či bolestmi kloubů, případně senioři. Kompromisem mezi měkkými a tvrdými matracemi jsou matrace střední tvrdosti, které jsou rovněž ideální volbou do pokojů pro hosty. Nejčastěji se setkáme s označením stupně tvrdosti na škále od jedné do pěti, kdy jedna značí měkkou matraci a pět extra tvrdou matraci. Jak vybrat tvrdost matrace? S výběrem Vám může pomoci náš článek.

Správně zvolenou tuhost matrace poznáte poměrně jednoduše. Pokud se při lehu na zádech do matrace propadáte a je pro vás obtížné se otočit, je matrace příliš měkká. Příliš tvrdou matraci poznáte zase tak, že při lehu na zádech vzniká velká mezera mezi matrací a vašimi bedry a křížovou oblastí.

Vyberte vhodný materiál

Kromě tuhosti musíme vzít v potaz také vhodný materiál. I ten však úzce souvisí se zmiňovanou tuhostí matrace. Zatímco měkké matrace jsou zpravidla vyráběné z latexu, u vyšších tvrdostí se nejčastěji setkáme s nejrůznějšími pěnami či pružinovými matracemi.

Nejčastějším materiálem jsou především studené pěny. Obecně bychom se měli vyhnout matracím vyrobeným čistě z PUR pěny, jelikož nabízí nejhorší ortopedické vlastnosti, zejména v případě bolestí zad. Mnohem vhodnější jsou pěnové matrace, které v sobě kombinují různé zóny tvrdosti či jsou doplněné o paměťovou pěnu.

Vyber Materialu Matrace

V případě pružinových matracích doporučujeme zvolit spíše modely s pružinami uloženými v jádře matrace, mezi které patří například taštičkové matrace. Vyznačují se schopností rovnoměrně přenášet tlak a přizpůsobit se tvaru páteře, díky čemuž mohou ulevit od bolesti zad i kloubů.

Skvělou volbou při bolesti zad jsou rovněž latexové matrace, které věrně kopírují tvar těla. Vhodné jsou zejména pro osoby o nižší hmotnosti či všechny, kteří upřednostňují spaní na boku.

I na roštu záleží

Neméně důležitým kritériem je rovněž správně zvolený rošt, na kterém je matrace položena. Ten zajišťuje nejen dostatečné odvětrávání, ale také se podílí na rovnoměrném přenáší tlaku. Význam vhodného roštu roste zejména v případě tenčích matrací pod 20 centimetrů. Stejně jako v případě se kvalita roštu odvíjí od jeho ceny, a pokud to se zdravými zády myslíte vážně, je potřeba počítat s o poznání vyšší cenou.

Aby však rošt sloužil nejen správně, ale také co nejdéle, je třeba vybrat vhodnou kombinaci roštu a matrace. Ideální dvojkou jsou například pevné laťkové rošty a pěnové matrace s vyšším jádrem, případně taštičkové matrace.

Na pozoru bychom se měli mít hlavně v případě, že vlastníme polohovací rošt. Ten bychom v žádném případě neměli kombinovat právě s taštičkovými a pružinovými matracemi – mohlo by dojít k deformaci pružin, a tedy k nevratnému poškození matrace, které bohužel nelze vzhledem k nesprávnému použití reklamovat.

Vsaďte na zdravotní matraci

V případě bolesti zad a páteře jsou sázkou na jistotu zdravotní a ortopedické matrace. I u těch bychom měli dbát na správně zvolenou tuhost. Pokud vás bolí oblast lopatek a krční páteř, sáhněte po tvrdší matraci, a to zejména při spánku na zádech. V případě, že spíte spíše na boku, je vhodnější středně tuhá matrace. Při bolestech v bedrech a křížové oblasti zvolte měkké či středně tvrdé matrace.

Pozor na dostatečné rozměry postele

Než se pustíte do objednávání matrace, která splňuje všechna výše uvedená kritéria, nezapomeňte zvážit také rozměry vaší postele. Ač se to na první pohled může zdát druhořadé, nedostatečná délka postele je častým důvodem, proč nás bolí záda – nedostatek prostoru jednoduše kompenzujeme krkolomnými spánkovými polohami. 

Obecně platí, že postel by měla být minimálně o dvacet centimetrů přesahovat naši výšku. Minimální šířka postele je devadesát centimetrů, v případě manželského lůžka sto osmdesát centimetrů. V případě nadváhy či vyššího vzrůstu jsou vhodnější i výrazně větší rozměry.

V případě, že je vaše postel atypických rozměrů, nejspíše si budete muset připlatit za matraci na míru. Pokud byste použili nesedící matraci, výrazně byste snížili jak její životnost, tak míru komfortu při spánku.

I kvalitní matrace mají omezenou životnost

Navzdory vysoké pořizovací ceně nákup matrace rozhodně není jednorázovou záležitostí. I skutečně kvalitní a drahé matrace mají omezenou životnost, a to kolem osmi až deseti let. Po delší době používání je matrace opotřebovaná a již nesplňuje požadavky na podporu páteře. Prostě a jednoduše je proleželá. V mnoha případech se matrace začne ve svém středu propadat, čímž výrazně narušuje přirozenou křivku páteře. Odtud už není k bolestem zad daleko.

Výjimkou jsou samozřejmě matrace, které nepoužíváme denně, tedy například v pokoji pro hosty či na chatě nebo chalupě. V tomto případě můžeme matraci měnit opravdu výjimečně, a to i v případě levnějších modelů s kratší životností.

Dbejte na správnou spánkovou polohu

Na závěr nezbývá než dodat, že ani ta nejlepší matrace nedokáže napravit špatné spánkové návyky. Mezi ty patří například příliš vysoký polštář, který je častým důvodem bolestí krční páteře a mezilopatkové oblasti. Tento problém může vyřešit ortopedický polštář s paměťovou pěnou, který je často k dostání spolu s matrací. 

Zatímco anatomicky nejvhodnější je spánek na zádech, vyhnout bychom se měli spaní na břiše, které škodí nejen krční páteři, ale také zatěžuje vnitřní orgány. V případě spaní na boku si zase můžete vypomoci speciálními polštářky, které vkládáme mezi kolena, případně do mezery mezi pasem a matrací. V případě správně zvolené matrace však zpravidla nejsou podobné pomůcky vůbec potřeba. 

Při výhřezu ploténky je důležité zvolit matraci s dostatečnou oporou pro páteř, aby se zabránilo dalšímu zhoršení stavu a bolesti. Vhodné jsou matrace s tvrdší a pevnější konstrukcí, které podporují správné držení těla a umožňují rovnoměrné rozložení tlaku na celé tělo. V některých případech může být užitečná i matrace s ortopedickými vlastnostmi, které pomáhají udržovat páteř ve správné pozici a zmírňují bolest. Je vhodné konzultovat volbu matrace s odborníkem, například s lékařem nebo fyzioterapeutem, kteří vám poradí nejvhodnější typ matrace pro váš stav.

Pokud vás bolí záda po používání nové matrace, může to být způsobeno několika faktory. První možností je, že jste zvolili matraci s nesprávnou tuhostí nebo nesprávným typem pro vaše potřeby. Doporučuje se zvolit matraci s dostatečnou oporou, která podporuje správné držení těla a umožňuje rovnoměrné rozložení tlaku na celé tělo. Je také důležité zvážit, zda je matrace dostatečně velká pro vaši postavu a zda se vám na ní pohodlně leží.

Další možností je, že bolest zad může být způsobena nesprávným držením těla při spánku nebo špatným polštářem. V takovém případě byste měli zvážit změnu polštáře nebo zařízení, které vám pomůže udržet správné držení těla při spánku.

Pokud se bolest zad po používání nové matrace nezlepší nebo se dokonce zhorší, měli byste navštívit lékaře nebo fyzioterapeuta, kteří vám pomohou zjistit příčinu a navrhnou vhodná opatření.

Čemu se vyhnout při bolesti zad

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *