10 tipů proti chrápání: co pomůže na chrápání

Muz Chrape

Chrápání patří k nejčastějším příčinám nespavosti – bohužel ne však u osob, které jím trpí, jako spíše u těch, které s nimi sdílí ložnici. Přestože se boj proti chrápání může zdát jako boj s větrnými mlýny, existují způsoby, jak ho účinně zredukovat či naprosto eliminovat. V dnešním článku vám proto přinášíme hned deset praktických tipů, jak si poradit s nadměrným chrápáním. 

1. Zdravý životní styl

Začneme možná trochu obecnou radou, která je však naprostým základem tiché noci bez chrápání – srovnejte si životní styl. Pokud jste náchylní k chrápání, zaměřte se především na svou váhu. Právě nadbytečné kilogramy jsou mnohdy důvodem, proč nás chrápání vůbec trápí. 

Kromě zdravé a vyvážené strany nezapomeňte omezit kouření a konzumaci alkoholu či sedativ. Všechny tyto látky totiž mohou zhoršovat dýchání během spánku, a tedy přispívat k chrápání. Zatímco alkohol či sedativa uvolňují svaly hrdla, kouření zvyšuje náchylnost k nemocem dýchacích cest, které zpravidla doprovází nepříjemné chrápání.

2. Spánková hygiena

Spankova Hygiena

Ruku v ruce se zdravým životním stylem by měla jít také vhodná spánková hygiena. Ta zahrnuje především pravidelnou večerku v pevně daný čas. Zároveň se snažte vytvořit co nejtišší prostředí, které umožní ničím nerušený spánek. Pokud nemáte žaluzie, zvažte pořízení zatemňovacích závěsů, které nastolí v ložnici potřebnou tmu. Nezapomeňte také na teplotu kolem 20 stupňů Celsia a dostatečnou vlhkost vzduchu – příliš suchý vzduch může chrápání výrazně zhoršit.

3. Otevřené okno či zvlhčovač vzduchu

Suchý vzduch můžete zejména v zimních měsících řešit pomocí nejrůznějších difuzérů a odpařovačů vody. Pokud však venku panuje příjemné jarní či letní počasí, jednoduše otevřete okno. Většina osob, které trápí problémy s dýchacími cestami, upřednostňuje spaní s otevřeným oknem, které zmírňuje jejich dýchací obtíže. Výjimkou je samozřejmě situace, kdy okna ložnice směřují do rušné ulice či prašné cesty.

4. Spaní na boku

Proti hlasitému chrápání lze bojovat také změnou polohy při spánku, jelikož se typicky zhoršuje při poloze na zádech. Zkuste se proto naučit spát v jiné poloze – ideální je zejména spánek na boku. Pokud se vám nedaří vydržet v poloze na boku celou noc, vezměte si na pomoc speciální polštáře, které vám usnadní spánek na boku. 

spaní na boku

Mnoho osob trpících chronickým chrápáním rovněž nedá dopustit na trik v podobě tenisového míčku zašitého do zadní strany pyžama – když se v noci mimoděk přetočíte na záda, nepohodlí a tlak míčku vás jednoduše přiměje se vrátit zpátky do pozice na boku. Pokud se však nechcete ráno probouzet celí rozlámaní, tuto babskou radu berte spíše s nadsázkou.

5. Kapky a spreje proti chrápání

Mnohem příjemnějším řešením budou pravděpodobně nejrůznější kapky a nosní spreje proti chrápání, které jsou dnes běžně k dostání v každé lékárně. Ty pomáhají zvlhčit sliznici krku a nosu a zároveň snižují vibrace měkkého patra, které jsou častou příčinou chrápání. Je však třeba dodat, že kapky a nosní spreje fungují především na mírnější formy chrápání.

Co je nejlepší proti chrápání? Sprej, náplasti nebo maska?

Pokud vlastníte difuzér na zvlhčování vzduchu, alternativou může být také nakapání do nádobky na vodu několika kapek éterického oleje. Ideální jsou zejména svěží vůně, jako například mentol, mořská sůl či borovice. Vedle mírnějšího chrápání tak bude příjemným bonusem také krásně provoněná ložnice.

V případě, že je chrápání pouze doprovodným stavem při nemoci dýchacích cest či nachlazení, zpravidla pomohou běžné kapky na ucpaný nos.

6. Hodinky proti chrápání

Pokud vám nevadí během spánku nosit na ruce hodinky, velice efektivním řešením jsou také hodinky proti chrápání. Ty jednoduše snímají vibrace způsobené chrápáním a v případě potřeby vyšlou několik slabých impulzů, které chrápání pomohou přerušit. A to bez toho, že by se uživatel několikrát za noc probudil. Před zakoupením hodinek však zvažte, zda je právě tento způsob vhodný pro vás – nejedná se o právě malou investici. Mimo jiné rovněž nejsou vhodné pro osoby s kardiostimulátorem.

7. Náplasti do nosu proti chrápání

Chrápání typicky vzniká v případě, že během noci dýcháme s otevřenými ústy, tedy současně ústy a nosem. Vznikají tak vibrace měkkého patra, které se následně projevují právě hlasitým chrápáním. Z toho důvodu často pomohou speciální náplasti do nosu, které pomáhají zprůchodnit dýchací cesty nosu. Tato metoda bohužel nefunguje v případě, že je příčinou chrápání ucpaný nos apod.

8. Polštář proti chrápání

U chrápání způsobeného ucpaným nosem často pomáhá zejména speciální polštář proti chrápání, který udržuje hlavu ve správné pozici. Pro vyšší efekt můžete zvolit bylinkovou výplň, která pomůže usnadnit dýchání nosem, a to jak v případě suchého vzduchu, tak ucpaného nosu a rýmy.

9. Navštivte lékaře

Vyzkoušeli jste všechny babské rady, ale chrápání nadále přetrvává? Pak je možná načase vyrazit na prohlídku k lékaři, který bude schopen vám dát odbornou diagnózu. Může se stát, že se jedná o tzv. spánkovou apnoe, která má dalekosáhlejší důsledky než pouze vaši nevyspalou drahou polovičku. Pokud se opravdu ukáže, že trpíte touto spánkovou poruchou, lékař zpravidla doporučí přístroj pomáhající k lepšímu proudění vzduchu do plic či operaci.

10. Operace

Přestože je operace v podstatě jediné skutečně trvalé řešení problémů s chrápáním, v drtivé většině případů se jedná až o úplně poslední možnost. Zároveň se jí však není třeba obávat, a to zejména v případě, že zvolíme plastiku laserem – zákrok bývá obvykle prováděn jen v lokálním umrtvení. Je však třeba počítat s poměrně vysokou cenou, kterou bohužel většina pojišťoven nehradí a musíme tak zákrok zaplatit z vlastní kapsy.

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.