Pro dobrý spánek bez bolestí po probuzení je správný výběr polštáře velmi důležitý. Jeho funkce spočívá v udržení hlavy a krku v optimální poloze, což pomáhá předcházet bolestem hlavy nebo páteře. Kromě toho hraje polštář podstatnou roli i v délce usínání a kvalitě samotného spánku. Výběr toho pravého však není vzhledem k nepřebernému množství produktů na trhu nic jednoduchého a závisí na mnoha aspektech, jako je poloha při spánku, zdravotní stav či osobní preference.

Jak by měl ideální polštář vypadat?

Ideální a nejlepší polštář musí udržovat záda, krk i ramena ve správné poloze, a to i během spánku. Měl by se proto svým tvarem snadno přizpůsobit jeho uživateli. Pokud je to možné, zvolte raději polštář s hypoalergenní výplní i potahem. Optimální tvar, výška nebo materiál však nelze určit. Každý člověk má jinou tělesnou stavbu a očekává od polštáře jiné vlastnosti.

Před nákupem byste si však měli zjistit alespoň to, jakou výšku polštáře potřebujete. Přichystejte si metr a stoupněte si zády ke zdi tak, jako byste leželi na posteli. Poté, co opřete svá ramena o stěnu a záda jsou v rovině, změřte mezeru mezi vaší hlavou a zdí. Tento rozměr odpovídá výšce polštáře. To samozřejmě platí pouze tehdy, pokud spíte na zádech. Při spánku na boku je dobré si vždy přibližně 1-2 centimetry připočítat.

Jaké jsou typy a tvary polštářů?

V první řadě lze polštáře rozdělit na dva základní druhy, a to klasické a anatomické.

Klasické polštáře

Klasické polštáře mají nejčastěji rozměr 70×90 centimetrů a jsou vhodné pro všechny polohy spánku. Dříve byly vyráběny z peří, které však z pultů úplně nezmizelo, nicméně jejich zpracování je o poznání kvalitnější než dříve. Pokud trpíte alergiemi, nebo jen upřednostňujete jednodušší údržbu, bude pro vás jasnou volbou umělé mikrovlákno.

Anatomické polštáře

Anatomické polštáře jsou nejčastěji vyplněny pěnovými materiály. Jsou pevné, a tak se skvěle hodí pro lidi se zdravotními obtížemi s pohybovým aparátem. Náplň může být z paměťové pěny, materiálu TEMPUR či pěny s gelovými segmenty. Všechny tyto varianty se dokonale přizpůsobí přirozenému zakřivení hlavy i ramen a poskytnou podporu pro krční obratle. Anatomické polštáře mohou mít různé tvary, mezi kterými si uživatel zvolí zejména dle pozice, ve které nejčastěji spí. Klasický tvar se opět hodí pro všechny polohy, polštáře se dvěma laloky ocení ti, kteří spí na zádech, polštáře se speciálně zakřiveným ohybem jsou určené pro spánek na boku, a nakonec polštáře ve tvaru „motýla“ jsou uzpůsobeny spánku na břiše.

Podle čeho vybrat polštář?

Svůj nový polštář rozhodně nevybírejte podle vzhledu v obyčejné prodejně nábytku nebo bytových doplňků, ale raději využijte služeb spánkového studia a specializovaných prodejen. Jak už bylo řečeno výše, nejdůležitější faktory pro výběr jsou dva, a to poloha a zdravotní nebo spánkové problémy. Pokud si vyberete vhodný typ podle těchto faktorů, můžete dále zvolit vámi preferovaný tvar, velikost, materiál i tvrdost. Nezapomeňte, že pohodlnost polštáře je neméně důležitá. Nicméně ověřit ji přímo v prodejně není tak jednoduché, protože krční obratle se dostatečně uvolní nejdříve po 15 minutách od zalehnutí, a tak nezbývá nic jiného než se držet těchto pravidel.

Dle polohy spánku

V první řadě se soustřeďte na vaši spánkovou polohu. Pokud spíte na zádech, můžete vybírat jak z polštářů klasických, tak těch anatomických se dvěma laloky. Polštář by měl být vyšší a středně měkký. Pro spánek na břiše sáhněte po měkkém a nízkém polštáři, nebo po anatomickém polštářku ve tvaru motýla, který zajistí správnou polohu hlavy, krku i ramen také během spánku. Asi nejběžnější je spaní na boku. V tomto případě jsou dobré vyšší a tvrdé polštáře, které se během noci nedeformují.

Spánek na boku patří k nejoblíbenějším polohám spánku.

Pokud o sobě víte, že se celou noc převalujete ze strany na stranu a do rána vystřídáte snad všechny spánkové polohy, najděte co nejvíce pružný měkčí polštář. Vzhledem ke své variabilitě bude skvělou volbou paměťová pěna.

Dle zdravotních problémů a omezení

Poloha však není všechno, na co je nutné se během výběru ohlížet. Dalším aspektem je i váš zdravotní stav. Mezi nejčastější zdravotní potíže, které mohou výběr nového polštáře ovlivnit, patří hlavně alergie nebo bolesti zad a krční páteře.

Pro alergiky jsou zcela nevhodné péřové polštáře a spaní bez povlaku na polštáři, který by se dal pravidelně prát. Hypoalergenní je jednoznačně mikrovlákno, které může být obohaceno i o aktivní stříbro. Nevylučuje se ani paměťová pěna. Takové lůžkoviny prodává například Nanospace.cz.

Lidé trpící bolestmi v oblasti krku a zad by se měli spolehnout na anatomické a ortopedické varianty, které korespondují se spánkovou polohou. Výbornou volbou je v tomto případě polštář z paměťové pěny s gelovými segmenty. Gel je uložen ve speciálních polštářcích, které zajišťují rovnoměrné rozložení tlaku. Díky tomu je oblast hlavy, krku a ramen správně prokrvena po celou noc.

Jaká má být výška polštáře?

Výběr výšky polštáře úzce souvysí s polohou spánku. Podle polohy spánku se totiž určuje to, jaká je potřebná opora. V nabídce obchodů je možné nalézt polštáře nízké, střední a vysoké. Teď vás asi napadá, jaký polštář vybrat, když se v noci nejspíš převaluji ze strany na stranu? V takovém případě je nejlepší vybrat polštář ze zlatého středu nebo takový polštář doplnit menším polštářkem, který si budete při změně spánkových poloh různě upravovat.

Jaké jsou tedy nejčastější spánkové polohy, pro které vybírat polštář?

Spaní na břiše

Spánek na břiše není pro lidské tělo ideální. Dochází k nepřirozenému ohýbání a tak podobně. Pokud v této poloze spíte nejraději, tak si vybírejte co nejnižší polštář, který vám nebude zalamovat krk.

Spaní na boku

Spánek na boku s peřinou mezi koleny. To je údajně nejoblíbenější poloha při spánku. Při této poloze už je potřeba dávat pozor na krční obratle, aby nedošlo k jejich nepřirozenému ohýbání. Se správným polštářem se toto nemůže stát.

  • Polštář s pevnou náplní, která zůstává na svém místě po celou noc
  • Vysoký polštář, který poskytne dostatečnou oporu pro hlavu

Spaní na zádech

Jestliže nejraději spíte na zádech, tak pak sáhněte při výběru po nízkém polštáři.

Jakou vybrat náplň polštáře?

Dnes existují 3 typy náplní do polštářů. Pokud bychom se bavili o jejich plusech a mínusech, tak bychom s největší pravděpodobbností přišly u všech tří typů na to samé. Dnešní výrobci umí polštáře ušít dostatečně kvalitně, takže už se nedá říct, že třeba přírodní náplň jako je peří je nedostatečně hygienická, nebo že nevydrží tak dluho jako syntetické náplně.

Přírodní náplň

Péřové polštáře jsou tím, co vás při výběru zaujme nejvíce. Jejich cena bývá o něco vyšší než u syntetických materiálů. Tyto polštáře mají dobré vlastnosti, jsou dostatečně tvárné, ale je potřeba je nechat pravidelně čistit v čistírně. Takový polštář není dobré prát v obyčejné pračce.

V péřovém polštáři najdeme nejčastěji kachní a husí peří. Nejlepší jsou polštáře z prachového peří, protože neobsahuje tvrdé zbytky brček. Nicméně, v běžných obchodech narazíte na mix prachového a ostatního peří. To však vůbec nevadí.

Umělé (duté) vlákno

Duté vlákno je nejspíš nejoblíbenější náplní polštářů. Má téměř dokonalé vlastnosti, skvěle odvádí vlhkost, kterou neabsorbuje jako třeba peří, je tvárné, je měkké, nepráší. Umělá vlákna jsou vhodná pro alergikym, můžeme je čato prát. Asi těžko se bude u umělých vláken hledat nějaká nevýhoda. Tu asi nemají.

Výrobci umí polštáře z umělých vláken vyrobit takřka dokonale, takže pak dokáží tyto polštáře udržet správný tvar po mnoho let používání. A to i při častém praní v běžných pračkách. Při výběru se však nezaměřujte na nejlevnější polštáře, protože jde téměř s jistotou tvrdit, že nebudou příliš kvalitní.

Paměťová pěna

Polštář z paměťové pěny se dokáže přizpůsobit tvaru hlavy a umí vyplnit prostor, který je potřeba vyplnit. Od takového polštáře by se dalo čekat, že ho nebudete muset několikrát za noc upravovat a tvarovat. Ono to ale zas tak dokonalé není, ale mohu potvrdit, že polštář se přizpůsobuje tvaru těla a tím snižuje tlakové body. Proč je to dobře? Protože pak nemáte potřebu se během noci pohybovat a převalovat ze strany na stranu.

Jak správně pečovat o polštář?

Aby vám zakoupený polštář poskytl tu nejlepší službu, musíte o něj také pečovat. Pravidlem číslo jedna je povlečení. Nikdy nespěte na polštáři bez něj. Během noci se totiž otíráte obličejem o povrch polštáře, na kterém se mohou začít množit bakterie. Tyto nečistoty pak způsobují akné, ekzémy, zarudnutí či svědění. Povlak je dobré vyprat alespoň jednou týdně.

I samotný polštář se musí čas od času oprat. Klasický typ jednoduše vhoďte do pračky a pokud vlastníte sušičku, tak i do ní. Polštáře pak budou krásně načechrané. Po každém probuzení polštář protřepejte, aby neztratil svůj tvar a ničím jej nepřikrývejte, aby se přebytečná vlhkost mohla odpařit.

Polštář by se měl pravidelně vyměňovat, nejlépe po dvou letech. Že je čas na nový poznáme tak, že i po vyprání a vysušení je stále neforemný, a místo původní bílé má již spíše nažloutlý odstín. 

Časté otázky při výběru polštářů

Jak vybrat polštář při spaní na boku?

Vyberte vysoký polštář s dostatečnou náplní.

Jaký polštář pro spaní na zádech?

Vyberte si nízký polštář.

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *