Hořčík je v současnosti asi nejvíce nedostatkovým minerálem v lidském těle. Přitom je to velice důležitý minerál, který dokáže ovlivnit 300 biochemických reakcí v těle. Dalo by se říct, že na něm závisí celé tělo a jeho systémy. Hořčík můžu zlepšit například nejen kvalitu spánku, ale také činnost mozku a srdce. Magnesium (hořčík) pomáhá s vypořádáním se se stresem, zlepšuje funkce mozku, regeneraci a bojuje proti úzkostem. S tím vám ale nepomůže obyčejný hořčík za 30 Kč ze supermarketu. Chcete vědět, jaký je nejlepší hořčík?

Top 3 produkty

Než se však pustíme do rozboru všech funkcí a zdravotních výhod užívání hořčíku, představme si naše top 3 produkty, z nichž každý má trochu jiné využití. Zatímco první z nich využijete při problémech se spánkem, další dva jsou vhodné především při sportovním či fyzickém výkonu, snižují míru únavy a vyčerpání. Všechny pak mají velký vliv na naše fyzické i psychické zdraví.

1. místo

BrainMax
Sleep Faster

brainmax sleep faster

Produkt s vysokým obsahem hořčíku je vhodnou volbou pro každého, kdo řeší potíže s nespavostí, či jen chce celkově snížit působení stresu a zklidnit svůj organismus. V jedné odměrce na vás čeká hned 2000 mg taurátu hořečnatého, což odpovídá 150 mg elementárního hořčíku.

Recenze

2. místo

Performance Magnesium 1000 mg

Performance Magnesium 1000 mg

Pokud hledáte hořčík, který vám pomůže s regenerací či například svalovými křečemi, vyzkoušejte Performance Magnesium 1000 mg. Nejen, že se jedná o opravdu kvalitní produkt původem z Německa, ale obsažený hořčík je v chelátové formě

Recenze

3. místo

PROM-IN 100% Magnesium

PROM-IN 100% MAGNESIUM BISGLYCINATE

Tento druh hořčíku využijete zejména v případě, že se věnujete fyzicky náročnému zaměstnání či sportu. Nejen, že snižuje míru únavy a vyčerpání, ale přispívá k normální syntéze bílkovin, činnosti svalů a nervové soustavy. Jedna dávka obsahuje 375 mg hořčíku a 1,4 mg vitamínu B6.

Recenze

Co je to hořčík (magnesium)?

Konečně se dostáváme k nejzásadnější otázce – co je to vlastně ten hořčík? Hned na začátek je třeba konstatovat, že se nejedná o pouhý doplněk stravy, nýbrž látku (konkrétně minerál), která se přirozeně vyskytuje v našem těle a je nezbytná pro mnoho nejrůznějších procesů. Mezi ty patří například syntéza bílkovin, produkce energie a testosteronu a absorpce vápníku… Sami vidíte, že se bez něj jen tak neobejdeme.

Navzdory jeho nezbytnosti pro správné fungování těla však až 68 % populace trpí jeho nedostatkem. Příčinnou je jednoduše řečeno civilizace – intenzivní zemědělská produkce, jako například hnojení a použití pesticidů, způsobuje, že hořčík mizí z půdy, a tedy i z potravin, které konzumujeme. Kromě toho se v lidském organismu zvyšuje spotřeba hořčíku působením stresu, jedné z civilizačních chorob.

Účinky hořčíku

  • Zlepšuje mozkové funkce
  • Přispívá ke kvalitě spánku
  • Napomáhá při bojích proti úzkostem
  • Zlepšuje vypořádávání se se stresem

Jak pomáhá hořčík s nespavostí?

Jak jsme již několikrát zmiňovali, hořčík má kromě jiného zásadní vliv i na kvalitu spánku. Ptáte se, jak to vlastně funguje? Jedním z důvodů, proč hořčík pomáhá s usínáním, je jeho vliv na celkovou relaxaci svalů. Nejen, že je nezbytnou součástí prevence svalových křečí, ale také reaguje s vápníkem – to znamená, že ho odvádí ze svalů do kostí, díky čemuž se svaly rychleji uvolní.

Kromě toho chemicky aktivuje parasympatický nervový systém, který je zodpovědný za relaxaci a uvolnění těla. A v neposlední řadě hořčík reguluje hormon melatonin (takzvaný hormon spánku), který řídí cyklus spaní a probouzení.

Jaké jsou další zdravotní benefity hořčíku?

Nezměrné zdravotní výhody doplňování hořčíku však nekončí u řešení nespavosti a regenerace. Je nezbytný například pro svalovou kontrakci a také se podílí na výrobě energie pro všechny buňky našeho těla, díky čemuž ho můžete užívat jako doplněk pro lehké zvýšení energie. Má příznivý vliv při léčbě migrén a ocení ho také kardiaci, jelikož jeho dostatek snižuje krevní tlak. Důležitý je také pro osoby trpící cukrovkou či ty, kteří se snaží zhubnout, jelikož se podílí na regulaci glukózy v krvi.

Jak užívat hořčík pro co nejlepší výsledky?

Možná si říkáte, že užívání hořčíku není žádná věda, ale pokud chcete, aby hořčík co nejlépe působil, je důležité ho brát v určitou denní dobu. Ta se odvíjí od typu magnesia, které berete, a také jeho účelu.

Hořčík v ranních hodinách a dopoledne

Ráno sáhněte především po tzv. hořčíku malátu, a to z důvodu jeho energetizujícího účinku. Nejen, že vás ráno nabije energií na celý den, ale pomoci může i v případě, že trpíte na chronickou únavou či únavovým syndromem.

Hořčík odpoledne a ve večerních hodinách

Odpoledne a k večeru zvolte již zmiňované magnesium bisglycinát, které vám pomůže po náročném pracovním dni či sportovním tréninku doplnit hořčík do tkání. Kromě pozitivního vlivu na celkovou regeneraci také účinně pomáhá snižovat hladinu stresového hormonu kortizolu.

Hořčík před spaním

Pokud užíváte hořčík večer pro lepší usínání a kvalitnější spánek, nejlepší volbou je magnesium L-threonát (magtein), které má zklidňující účinky na mozek a nervovou soustavu. Pokud ho však užijete v menším množství i během dne, podporuje naopak kognitivní funkce a odbourává stres a úzkosti. Je totiž jedinou formou hořčíku, která dokáže proniknout do mozku.

Jak hořčík rychle doplnit?

Pokud jde o celkové zvýšení obsahu hořčíku v těle z dlouhodobého hlediska, ideální je pestrá strava doplněná hořčíkem ve formě tablet, kapslí či prášku rozpustného ve vodě. Pokud vás však trápí žaludeční potíže, hořčík u vás ve větších dávkách vyvolává průjmy, nebo prostě a jednoduše potřebujete hořčík doplnit co nejrychleji, řešením je hořčíkový olej.

Hořčík totiž patří k látkám, které se do těla dokážou vstřebat tzv. transdermální absorpcí, kdy se látky skrz kůži dostávají do lymfatického a oběhového systému. Hořčík tedy nemusí procházet trávicím ustrojím, díky čemuž se nejen nepoškozuje, ale také působí mnohonásobně rychleji.

Nejrychleji se vstřebává zejména z podpaží a loketních a podkolenních jamek, nanést ho však můžete přímo na bolavý sval. Pokud při prvních aplikacích ucítíte brnění či se objeví zarudnutí, neděste se – je to naprosto normální reakce a tělo si na zevní aplikaci hořčíkového oleje brzy přivykne.

Pokud však zarudnutí přetrvává, můžete vyzkoušet například epsomskou či magneziovou sůl, kterou jednoduše nasypete do vany nebo s ní přichystáte koupel na plosky nohou. Tento přístup k doplňování hořčíku se doporučuje zejména u dětí, jelikož může být složité je přimět ke konzumaci doplňků stravy v podobě tablet či kapslí.

Jak se projevuje nedostatek hořčíku?

Únava, špatná nálada, tělo bez energie. To jsou nejčastější projevy nedostatku hořčíku v těle.

Shrnuli jsme si tedy základní druhy hořčíku i dobu použití, je však důležité také zmínit, jak se vlastně takový hořčíkový deficit vlastně pozná.

Jedním z nejznámějších příznaků jsou svalové křeče a nervové tiky. Dalším poznávacím znamením, že vám chybí hořčík, je například mravenčení kůže, podráždění, změny nálady a mimo jiné i problémy se spánkem. Deficit magnésia může být stejně tak příčinou toho, že se každé ráno probouzíte unavení a bez energie. V určitých případech může dokonce stát za tím, že se vám začaly kazit zuby. A jelikož si tělo často říká o chybějící živiny náhlými chutěmi, může se deficit hořčíku projevovat i nenadále silnou chutí na čokoládu, která magnesium obsahuje. Zbystřete i v případě, že se vám náhle začaly lámat nehty a zhoršuje se kvalita vlasů.

Projevy nedostatku hořčíku:

  • Svalové křeče
  • Nevolnost
  • Problémy se spánkem
  • Problémy s dýcháním
  • Výpadky paměti
  • Nedostatek energie
  • Časté bolesti hlavy

Jak vybrat ten nejlepší hořčík (magnesium)

Hořčík, všeobecně známý také pod svým latinským názvem magnesium, je bezpochyby jedním z nejčastěji suplementovaných minerálů. A není se čemu divit – populaci České republiky totiž soustavně trápí jeho výrazný deficit. Ten se může projevovat například problémy se spánkem, svalovými křečemi či špatnou regenerací. V následujících řádcích tedy se podíváme nejen na hořčík samotný a jeho funkci v organismu, ale především na jeho konkrétní benefity pro vaše zdraví.

BrainMax Sleep Faster

brainmax sleep faster

Orientační cena 900 Kč.

BrainMax Sleep Faster 450 g 6 aktivních látek pro hacknutí spánku v obřích dávkách. Se SLEEP FASTER vás naučíme spát rychleji. Kvalitní spánek neznamená vyspávat si 8 až 10 hodin. Kvalitní spánek je jen tehdy, pokud jste dostatečně dlouho v nejhlubší i REM fázi spánku. Kvalitní spánek je klíčový faktor pro celkové fyzické i duševní zdraví. Vystačí na 30 dávek.

Tento produkt s obsahem hořčíku je vhodnou volbou pro každého, kdo řeší potíže s nespavostí, či jen chce celkově snížit působení stresu a zklidnit svůj organismus. BrainMax Sleep Faster obsahuje 6 aktivních látek, které pomáhají s navozením REM fáze spánku. Ta je klíčová pro opravdu osvěžující spánek a celkové fyzické i duševní zdraví.

Přestože se nejedná o lék na spaní, dosahuje tento doplněk stravy opravdu zajímavých výsledků. Nejen, že pomáhá tzv. restartovat vaše vnitřní hodiny, které jsou častokrát rozhozené nepravidelným spánkovým režimem, ale také má příznivý vliv na psychické problémy. Ocení ho i sportovci, kteří potřebují hluboký, kvalitní spánek k regeneraci po tvrdém tréninku. V jedné odměrce na vás čeká hned 2000 mg taurátu hořečnatého, což odpovídá 150 mg elementárního hořčíku. Dvě dávky tedy přibližně korespondují s denním doporučeným množstvím.

Performance Magnesium 1000 mg

Performance Magnesium 1000 mg

Orientační cena 600 Kč.

Jedná se o prvotřídní chelátové magnesium německé kvality, které tělo využije mnohem líp než méně kvalitní a levnou surovinu většinou z Asie. 1 kapsle obsahuje 200 mg elementárního hořčíku a to pouze z bisglycinátu hořečnatého. Elementární hořčík zde není uměle navyšován levnými anorganickými sloučeninami. Obsahuje 100 kapslí.

Pokud hledáte hořčík, který vám pomůže s regenerací či například svalovými křečemi, vyzkoušejte Performance Magnesium 1000 mg. Nejen, že se jedná o opravdu kvalitní produkt původem z Německa, ale obsažený hořčík je v chelátové formě, která se vyznačuje výbornou vstřebatelností. V jedné kapsli najdete hned 200 mg elementárního hořčíku vyrobeného z bisglycinátu hořečnatého. Obsah hořčíku tedy není uměle navyšován levnými anorganickými sloučeninami.

Tento produkt ocení také doplňkoví puristé, kteří se snaží vyhýbat umělým aditivům a barvivům, jelikož v něm nenajdete žádná zbytečná éčka. Magnesium je navíc doplněno o 1,4 mg vitamínu B6 ve vzácné, nejlépe vstřebatelné formě P5P.

PROM-IN 100% Magnesium Bisglycinate

PROM-IN 100% MAGNESIUM BISGLYCINATE

Orientační cena 600 Kč.

100% magnesium bisglycinate obsahuje hořčík ve formě vysoce využitelného bisglycinátu hořečnatého. Tato forma reprezentuje minerály v tzv. chelátových vazbách. Výhodou minerálů v těchto vazbách je to, že jsou elektricky neutrální a lépe se dostávají v nezměněné podobě na místo určení v organizmu. 100% magnesium bisglycinate je ideálním doplňkem stravy pro osoby vystavené zvýšené fyzické zátěži.

I tento doplněk stravy obsahuje hořčík v jedné z jeho nejlépe využitelných a vstřebatelných forem, tedy té chelátové. Výhoda chelátových vazeb spočívá v tom, že jsou elektricky neutrální a lépe se tak dostávají na místo určení v nezměněné podobě.

Tento druh hořčíku využijete zejména v případě, že se věnujete fyzicky náročnému zaměstnání či sportu. Nejen, že snižuje míru únavy a vyčerpání, ale přispívá k normální syntéze bílkovin, činnosti svalů a nervové soustavy. Jedna dávka obsahuje 375 mg hořčíku a 1,4 mg vitamínu B6.

Nejčastější otázky okolo magnesia

Přestože jsme si již stačili představit ty nejdůležitější informace ohledně magnesia a jeho doplňování, stále se jedná o velice široké téma. Proto představujeme ještě odpovědi na nejčastěji hledané otázky v souvislosti s konzumací hořčíku.

Jak dlouho můžeme hořčík užívat?

Nejprve je nutné si ujasnit, že magnesia bychom měli v rámci pestré stravy mít dostatečný přísun neustále, jelikož bez hořčíku by toho v našem těle moc nefungovalo. Pokud však jde o doplňky stravy, obvyklá doba hořčíkové kůry je zhruba dva měsíce. Poté bychom měli doplněk stravy s magnesiem alespoň na pár týdnů vysadit, abychom odlehčili trávicímu systému.

Jaká forma hořčíku je ta nejlepší?

Ideální je samozřejmě hořčík obsažený v pestré stravě. Získáme ho především z listové zeleniny, banánů, pohanky nebo například některých ryb, jako je candát či tuňák. Co se týče doplňků stravy, záleží především na účelu, za jakým hořčík doplňujete – pro lepší spánek je nejlepší magnesium L-threonát, pro zvýšení energie naopak magnesium malát.

Jaká forma hořčíku má nejlepší vstřebatelnost?

Jak již bylo řečeno, mezi nejvstřebatelnější formy hořčíku patří druhy s chelátovou vazbou, mezi které se řadí například magnesium malát, citrát a bisglycinát. Zatímco magnesium citrát má vstřebatelnost v rozmezí 80-90 %, vstřebatelnost biglyscinátu hořečnatého se pohybuje kolem 70-80 %. Magnesium malát má obdobnou vstřebatelnost jako biglyscinát, tedy mezi 70 a 80 procenty.

Nejhůře vstřebatelné jsou naopak hořčíky běžně k zakoupení v supermarketu, které obsahují hořčík ve formě oxidu hořečnatého, glutamátu, laktátu, sulfátu, aspartamu hořečnatého a síranu hořečnatého. U těchto forem je vstřebatelnost a využitelnost téměř minimální (u oxidu pouze 4 %).

Jaký je doporučený denní příjem hořčíku?

Jako u většiny vitamínů a minerálů konzumovaných prostřednictvím doplňků stravy bychom měli dbát na nepřekročení doporučeného denního množství, které by mohlo vést k nepříjemným vedlejším účinkům, jako je například průjem či zažívací obtíže. Přestože se jako DDD u hořčíku běžně uvádí 375 mg, jedná se o spíše o orientační číslo, průměr. Jelikož se potřebné množství odvíjí především od věku, uvádíme přehledný seznam doporučené denní dávky na základě věkové skupiny:

Děti a dospívající:

  • Děti do 3 let: 80 mg
  • Děti 4-8 let: 130 mg
  • Děti 9-13 let: 240 mg

Dospělí:

  • Ženy do 18 let: 360 mg (těhotné 400 mg)
  • Ženy 18-30 let: 310 mg (těhotné 350 mg)
  • Ženy nad 30 let: 320 mg (těhotné 360 mg)
  • Muži do 18 let: 410 mg
  • Muži 18-30 let: 400 mg
  • Muži nad 30 let: 420 mg

Opět nezapomínejte také na to, že je vhodné formu hořčíku čas od času vystřídat (chelát za citrát apod.) a každé dva měsíce ho na pár týdnů vysadit.

Závěr

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *