pár lidí se chystá ke spánku

Chtěli byste se konečně pořádně vyspat a nejde vám to? Pořád se převalujete v posteli a spánek ne a ne přijít. Poradíme vám, jak na lepší spánek.

Jak bojovat s nespavostí?

Nespavost je častým fenoménem moderní doby. Dělí se na dva druhy, krátkodobou a chronickou. Krátkodobá může být způsobena některými aktuálními podněty a trvá jen po určitou dobu. Často bývá způsobena stresem a různými starostmi, kdy nemůžete usnout. Až vaše dočasná situace pomine, tělo se zase uvede do pravidelného režimu. Krátkodobá nespavost může být způsobena také špatnou přípravou na spánek, jako je strava nebo rušivé vlivy.

Problém nastává v situaci, kdy trpíte dlouhodobou nespavostí. Pokud trvá déle jak půl roku v kuse, měli byste zvážit návštěvu lékaře. Dlouhodobá nespavost by mohla mít negativní vliv na vaše zdraví. Člověk pravidelný spánek potřebuje pro regeneraci organismu a jeho nedostatek má vliv na vznik chorob.

Jaké jsou nejčastější příčiny špatného spánku?

Stres

Nejčastější příčinou špatného spánku je stres. To je stav organismu, který nastává při nadměrné psychické zátěži. Tělo se nachází v neustálém napětí a je pořád připraveno na útok či útěk.

Ve chvílích, kdy jste vystaveni neustálému tlaku a nestíháte plnit své povinnosti nebo se trápíte věcmi, které se vám nedaří vyřešit, promítá se to i do doby spánku.

Tělesné bolesti

Těžko se vám usíná, když vás bolí záda nebo svaly. Ty bolí i ve spaní a mohou často spícího při špatném pohybu i vzbudit. Při fyzických bolestech je spánek mnohdy přerušovaný a tím ztrácí na kvalitě.

Základem zdravého spánku je kvalitní postel. Vyberte si postel s pevnější matrací, na které vás nebudou bolet záda. Příliš měkká matrace se rychleji proleží a nevhodný tvar způsobuje bolest zad. Také správná volba polštáře je důležitá, aby nebyl příliš vysoko a byl anatomicky tvarovatelný. Vyhnete se tak bolestem krční páteře.

Pokud jste po náročném fyzickém výkonu, kdy vás bolí svaly, je dobré použít různé masti a gely proti bolesti kloubů a svalů, které vám uleví. Dobré je dát si horkou koupel před spaním, svaly se uvolní a prohřejí. Tak vás budou bolet méně a dočkáte se nerušeného spánku.

Nadbytek povzbuzujících nápojů a látek před spaním

Není dobré dávat si před tím, než jdete spát kávu nebo čaj, ve kterých je obsažen kofein. Ten má za úkol tělo nabudit a tak se kvalitního spánku opravdu nedočkáte. Omezte také cukr, který tělu dodává energii. Před spaním byste měli jíst lehká jídla, aby vám nezatížily žaludek a nepít žádné nápoje na povzbuzení aktivity organismu. Omezení sladkých pochutin ve večerních hodinách bude působit příznivě i na vaši figuru.

Alkohol a drogy

Alkohol sice působí tak, že rychle uschnete, avšak alkoholový spánek trvá jen část noci. Poté co jeho účinky vyvanou, nastává stav kocoviny, který je spojen s nepříjemnou dehydratací, bolestí hlavy a dalšími projevy. Alkoholový spánek je pouze iluze. Rozhodně není kvalitním spánkem po celou noc. Po požití alkoholu se budíte a není vám dobře, proto rozhodně není doporučován před spaním.

Nepravidelnost

Každý organismus má svůj biorytmus a ten byste se měli snažit dodržovat. Uléhejte v pravidelnou dobu. Neponocujte, ať už kvůli zábavě nebo práci.

7 tipů pro lepší spánek

Zbavte se modrého světla

Moderní elektronické přístroje produkují tzv. modré světlo. Jejich svítící displeje působí na tvorbu hormonu spánku melatoninu. Ten se aktivuje právě, když je tělo vystaveno tmě. Koukáním do displejů mobilu, počítače nebo televize před spaním se naruší tvorba melatoninu (Jak vybrat nejlepší melatonin) a usínání probíhá hůře. Proto se snažte nevěnovat se elektronickým přístrojům nejméně hodinu před spaním. Místo mobilu si vezměte do postele třeba knihu.

Udržujte správnou teplotu v ložnici

Potíže se spaním mohou nastat také v situaci, kdy je vám příliš horko nebo zima. Ideální teplota ke spaní je kolem 20 °C.

Zkuste na chvilku vypnout

Potíže se spaním nastávají často v situaci, kdy si neustále přehráváme v hlavě, co máme udělat, co jsme neudělali a co nás čeká. Zkuste nemyslet na své povinnosti a zabývejte se něčím pozitivním. Třeba si představujte, že jste na pláži nebo na nějakém hezkém místě.

Buďte přes den aktivní a nejlépe pravidelně cvičte

Pravidelné cvičení vyplavuje hormony štěstí dopamin a serotonin a ty také působí pozitivně na spánkový rytmus. Když budete pravidelně cvičit, nebudete se tolik cítit stresovaní. Navíc cvičením se tělo unaví a bude se vám lépe spát, než když jste za celý nic nedělali.

Vyzkoušejte doplňky stravy

Pokud se vám nedaří usnout, nemusíte nutně začít brát léky. Mnohdy stačí dát si před spaním bylinkový čaj nebo různé doplňky stravy. Nejlepší čaje na spaní obsahují například oblíbenou meduňku, třezalku nebo levanduli, či různé směsi bylinek. V oblibě jsou také CBD oleje na spánek, které mají kromě dobrého usínání i další pozitivní účinky na organismus.

Omezte kofein

Kofein se nachází nejčastěji v kávě nebo černém čaji. Jeho cílem je tělo nabudit, proto není dobré užívat jej před spaním. Dejte pozor také na různé cukrovinky nebo šumivé tablety, ve kterých také může být obsažen.

Pravidelné rituály

Osvojte si pravidelné návyky, které vám přivodí spánek. Čtěte si, meditujte, cvičte, povídejte si partnerem, dejte si sklenici mléka nebo bylinkový čaj. Zkrátka cokoliv, aby si vaše tělo navyklo na pravidelný režim. Tak se vám bude snáze usínat.

Abyste se dobře a kvalitně vyspali, naučte se dodržovat pravidelné rituály, vyhnout se působení elektroniky, neužívat nevhodné potraviny a nápoje a pravidelně cvičit. Právě zdravý životní styl je tou správnou cestou, jak dosáhnout plnohodnotného odpočinku vašeho organismu.

Mohlo by vás zajímat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *