Probiotika mohou pomoci se spánkem

Kvalitni Klidny Spanek S Probiotiky

Probiotika patří mezi poměrně oblíbené doplňky stravy, po kterých saháme zejména při léčbě antibiotiky či během cest v zahraničí. Odborníci na střevní mikrobiom však poukazují na obrovský potenciál, který probiotika mají v oblasti zdraví nejen fyzického, ale také psychického – jak naznačuje jedna z proběhlých klinických studií, pravidelné užívání probiotik může pomoci k lepšímu spánku i mírnění úzkostí a deprese.

Co jsou to probiotika?

Probiotika V Kapslich

Jak napovídá název, odvozený od latinského výrazu pro „život“, probiotika jsou nedílnou součástí funkčního lidského organismu. Přestože bychom je našli primárně ve střevech, obývají prakticky celé naše tělo a podílejí se na celé řadě životně důležitých procesů. Jedním z jejich hlavních úkolů je bránit přemnožení patogenních bakterií a kvasinek, čímž nás chrání před nejrůznějšími zdravotními obtížemi. Více o tom, co jsou probiotika a jak nám pomáhají.

Jak naše zažívání ovlivňuje kvalitu spánku?

Jak však naznačuje studie, kterou se budeme podrobněji zabývat dále v článku, probiotika, respektive lepší zažívání, může sehrát významnou roli v kvalitě našeho spánku. Přestože se jedná o relativně novou studii, souvislost mezi spánkem a zažíváním není pro lékaře a odborníky na spánek žádnou novinkou. 

Až dosud se k vztahu mezi těmito dvěma procesy přistupovalo spíše opačně – nedostatek spánku byl spojován například s vyšším pocitem hladu či přibýváním na váze. Studie z roku 2016 však naznačuje, že tento vztah funguje i v opačném směru, tedy že zdravé trávení může zvýšit kvalitu spánku a pomoci v boji s nespavostí.

Zdravá střeva podporují normální psychický stav

Probiotika Traveni

Se zdravým mikrobiomem rovněž souvisí náš celkový psychický stav. Opět se ukázalo, že osa mozek-střeva není pouze jednosměrná. Zatímco dříve byla kauzalita vnímána pouze z jednoho hlediska (deprese a úzkosti vedoucí k zažívacím obtížím či žaludečním vředům), vědci ve zmiňované studii prokázali i opačný účinek. Laicky řečeno, probiotika, respektive vyvážený střevní mikrobiom a zdravý trávicí trakt, mohou mít významné terapeutické účinky náš psychický stav.

Studie ukázala spojitost mezi spánkem a probiotiky

Cílem randomizované studie, která proběhla na univerzitní nemocnici v jihokorejském Soulu, bylo potvrzení preklinických studií na myších, které poukazovaly na souvislost mezi mírněním depresí a úzkostí a složením střevní mikroflóry. Studie se účastnilo celkem 22 zdravých dospělých se symptomy stresu, deprese, úzkostí či nespavostí. Účastníci následně po dobu osmi týdnů užívali probiotika s obsahem laktobacilů a bifidobakterií.

Výsledky naznačují, že zvolená probiotika měla příznivý účinek na depresi i spánek u zdravých dospělých. Zároveň odhalila, že užívání těchto probiotik vedlo k výraznému snížení hladiny protizánětlivých cytokinů. Díky tomu pomáhají nastolit v těle cytokinovou rovnováhu, což může být užitečné jako forma prevence některých onemocnění.

Nejlepší probiotika?

Na trhu existuje mnoho produktů s probiotiky, jak ale vybrat ten správný? Napoví vám naše srovnání, kde najdete nejlepší probiotika, jaká jsou k dostání na našem trhu.

Další benefity pravidelného užívání probiotik

Užívání probiotik se však vyplatí i z dalších hledisek. Měly by být nedílnou součástí jídelníčku osob trpících častými záněty, infekcemi či mykózami. Užitečné jsou také pro udržení zdravého imunitního systému či z hlediska produkce vitamínu K. Lékaři je rovněž doporučují užívat:

  • Při alergiích a intoleranci laktózy
  • Při zánětlivých onemocněních střev
  • Při špatné funkci slinivky, jater a žlučníku
  • Při cukrovce
  • Při ekzémech
  • Při plísňových onemocněních
  • Při průjmu či zácpě
  • Při užívání antibiotik

Jak dodat tělu probiotika?

Nejpřirozenějším způsobem, jak tělu dodat potřebné probiotické bakterie, je pestrá strava bohatá na fermentované a kvašené potraviny. Do jídelníčku je tak vhodné zařadit kysané mléčné výrobky či kvašenou zeleninu. Zdraví probiomu rovněž podpoříme dostatečným příjmem vlákniny z ovoce a zeleniny, která je pro probiotické bakterie potravou.

Pokud se vám z jakéhokoliv důvodu nedaří konzumovat dostatek potravin přirozeně bohatých na probiotické bakterie, vhodnou alternativou jsou probiotika ve formě doplňku stravy. V ideálním případě by měl obsahovat i prebiotika, tedy „potravu“ pro tyto probiotické bakterie. Zároveň je vhodné omezit konzumaci alkoholu, který probiotické bakterie ničí.

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.