Modré světlo je nezbytné pro lidské fungování přes den. Ovlivňuje náš biorytmus a dává tak tělu najevo, kdy má spát a kdy zase bdít. S objevem elektřiny ale přišlo také umělé modré světlo, jehož působení nám mate vnitřní hodiny. To může mít za následek problémy se spánkem. Pojďte se dozvědět, kde se modré světlo bere a jak se mu ve večerních hodinách vyhnout.

Nejlepší brýle podle testu

1. místo

Brýle Meller Fogo
35 %

brýle meller fogo black

Detail: Vhodné k celodennímu nošení, takže jsou vhodné přip ráci na počítači nebo při sledování TV. Dokáží blokovat 35 % modrého světla. Brýle zlepšují kontrast pro přirozenější barvy.

2. místo

Brýle Swing Black
100 %

bryle swingblack 100%

Složení: Brýle vhodné k nošení 1,5 hodiny před spánkem kvůli blokaci modrého světla a optimalizaci cirkadiánního rytmu. Dokáží blokovat až 100 % škodlivého modrého světla. 

3. místo

Brýle Ray-Ban New Wayfarer 20 %

brýle rayban 20%

Složení: Brýle blokující 20 % škodlivého modrého světla. Jsou vhodné na práci s počítačem během dne, protože snižují únavu i pálení očí a chrání jejich zdraví. Zlepšují kontrast pro přirozenější barvy.

Kolik % blokování modrého světla vybrat?

Příliš modrého světla očím škodí, ale není dobré eliminovat ho úplně, protože by se vám nakonec ze života vytratila modrá barva úplně. A to určitě nechcete. Na trhu je k dostání mnoho brýlí, které dokáží blokovat až 100 % modrého a zeleného světla. Většina lidí se nechá zmást nejvyšším údajem 100 % a okamžitě sáhnou po těchto brýlích. A to není dobře.

Brýle na práci

Brýle blokující modré světlo se také často nazývají brýle na počítač. Logicky z toho vyplývá, že jsem určené k tomuto účelu, ale v dnešní době se mimo počítačů hodí i pro práci na mobilních telefonech nebo tabletech a jiných zařízeních, která vyzařují modré světlo. Brýle na práci by měly blokovat modré světlo od 10 %-35 %. Pokud hledáte brýle pro práci, tak si pořiďte ty, která mají čirá skla. Takové brýle blokují jen tu neintenzivnějí část modrého spektra, které očím škodí a ničí je, ale neblokují zbytek modrého světla, které potřebujeme, abychom měli dostatek energie.

Brýle pro zlepšení kvality spánku

Během dne neustále koukáme do přístrojů, které vyzařují modré světlo. Jeho nadměrnost nám škodí a může snižovat tvorbu melatoninu, což potom vede třeba k tomu, že budete muset vybrat nějaký doplněk stravy, který melatonin zvyšuje. Typycky pak budete hledat nejlepší melatonin. Některé studie uvádí, že koukání do mobilu nebo na televizi před spaním může vést až k narušení spánkových vzorců. V podstatě vám pak déle trvá než usnete. Pokud se nedokážete večer vzdát sledování displeje, tak si vyberte brýle, které dokáží blokovat 100 % modrého světla. Tyto brýle se nasazují asi 1,5 hodiny před spaním.

Jak vybrat brýle proti modrému světlu?

Brýle vybírejte podle toho, k čemu mají sloužit. Existuje totiž několik typů:

  • Brýle k počítači – pokud brýle potřebujete k práci a je pro vás důležitý nezkreslený pohled, vybírejte ty s méně zatemněnými skly. Jejich nevýhodou však je poměrně nízká účinnost, co se týče vlivu na spánek.
  •  Brýle k televizi nebo mobilu – sledování televize nebo surfování na telefonu není tak náročné na to, aby nebyl obraz zkreslený, za to je velmi náročné na zrak samotný. Výborné jsou brýle se silně oranžovými skly, které blokují až 100 % veškerého modrého světla napříč spektrem. 

Brýle si určitě pořiďte v optice nebo v ověřených e-shopech, abyste předešli nákupu nefunkčních padělků.

Žebříček TOP brýlý nejlépe blokujících modré světlo

1. místo

Meller Fogo

brýle meller fogo black
  • Blokují 35 %
  • Zlepšují kontrast
  • 100 % UV ochrana

2. místo

Swing Black

bryle swingblack 100%
  • Blokují 100 %
  • Ideální před spaním
  • Zlepšují spánek

3. místo

Ray-Ban Wayfarer

brýle rayban 20%
  • Blokují 20 %
  • Vhodné na celý den
  • Snižují jas

4. místo

Ray-Ban Wayfarer

rayban aviator 20 %
  • Blokují 20 %
  • Vhodné na celý den
  • 100% UV ochrana

5. místo

Gunnar Enigma

bryle Gunnar Enigma Onyx Clea 35%
  • Blokují 35 %
  • Ideální pro práci
  • Na den i večer

6. místo

BrainMarket Greenhorn

bryle greenhorn 100%
  • Blokují 100 %
  • Ideální před spaním

7. místo

Meller Bio

brýle meller bio
  • Blokují 30 %
  • Malá uhlíková stopa
  • Vysoká odolnost

Co je to modré světlo?

Spektrum modrého světla lze rozdělit na dvě části. Světlo v rozmezí 380 nm a 470 nm je škodlivé a může způsobovat množství problémů jako je nespavost nebo různá onemocnění očí. Modrému světlu od 470 nm do 500 nm se říká také tyrkysové, a je pro člověka prospěšné. Řídí totiž náš biorytmus, chrání oči před namáháním jinými typy světla a pomáhá s průběhem různých procesů v mozku během dne. 

Jaký vliv má modré světlo na spánek?

Působení modrého světla řídí cirkadiánní rytmus a ve dne zabraňuje produkci melatoninu (spánkového hormonu). Obrazovky televizí, mobilních telefonů, monitory počítačů, ale i zářivky produkují intenzivní škodlivé modré světlo, které náš biorytmus narušuje. 

Tvorba melatoninu je totiž závislá na podnětech ze sítnice oka. Pokud je oko stále vystaveno modrému světlu, má tělo pocit, že je den a melatonin neprodukuje. Před spánkem je tedy vhodné zamezit vlivu tohoto světla, jinak hrozí potíže s usínáním nebo celkově zhoršená kvalita spánku a následně únava a vyčerpání.

Co jsou brýle proti modrému světlu?

Pokud si nedokážete večer bez televize či mobilu představit, můžete sáhnout po brýlích proti modrému světlu. Vypadají jako klasické brýle, jejich skla však disponují speciálním filtrem, který nežádoucí záření nepropouští. Skla bývají žlutá až oranžová a nijak zásadně nesnižují viditelnost.

Jaké jsou typy brýlí?

Dioptrické – filtr proti modrému světlu může být součástí jakýchkoliv dioptrií. Optiky běžně toto „vylepšení“ nabízejí při pořizování brýlí a v dnešní době jsou skla opatřená filtry k nerozeznání od těch bez nich. Filtry na dioptrických brýlích skvěle ochrání zrak, nicméně obvykle nejsou dostatečně silné na to, aby blokovali všechno modré světlo.

Nedioptrické – tyto brýle jsou většinou přímo určeny k večernímu nošení u obrazovek. Jejich skla mohou mít žlutou, oranžovou nebo zelenou barvu a brání v pronikání až 100 % modrého světla a jsou perfektními pomocníky při správné spánkové hygieně. Zbarvení skel však není pravidlem, i nedioptrické brýle mohou mít skla čirá a podobný filtr jako je tomu u dioptrických brýlí.

Skvělými brýlemi k počítači, které můžete vynést klidně do kanceláře, jsou třeba Meller Blue Light, brýle GUNNAR nebo Ray-Ban Everglasses. Jedná se o opravdu moderní vkusné kousky, které jsou k nerozeznání od běžných dioptrických skel.

Jak snížit vliv modrého světla?

Přes den je působení modrého světla žádoucí, nicméně alespoň dvě hodiny před spaním bychom měli jeho působení zabránit. Nedostatkem kvalitního spánku si totiž zaděláváme na množství psychických i fyzických problémů, kterým lze snadno předejít.

Omezte ve večerních hodinách zdroje modrého světla – nejlépe 2 hodiny před spánkem vypněte televizi, počítač a dejte stranou telefon. Pokud byste si rádi užili večer film nebo máte práci na počítači, použijte kvalitní brýle proti modrému světlu.

Vyměňte zářivky – používejte doma žárovky s teplejším tónem. Studené bílé světlo LED zářivek není vhodné pro večerní svícení před spaním.Využijte noční režim obrazovky – telefony, ale i mnohé počítače a moderní televize již mají volbu nočního režimu obrazovky. Ta změní barvy na teplejší tóny a co nejvíce omezí produkci modrého světla.

Časté dotazy u brýlí proti modrému světlu

Co jsou brýle proti modrému světlu?

Tyto brýle blokují nežádoucí modré světlo, které vyzařují displeje počítačů, tabletů a mobilních telefonů. Toto světlo ve velké míře očím škodí, takže je dobré ho blokovat.

Kolik % modrého světla mají brýle blokovat?

Není dobré během dne blokovat 100 % modrého světla. Brýle určené pro práci by měly blokovat od 10-35 % modrého světla. Brýle pro kvalitnější spánek by měly blokovat 100 % modrého světla. Tyto brýle se však nasazují až 1,5 hodiny před spaním.

Co je modré světlo?

Modré světlo je v přírodě zcela přirozené (je to denní světlo), ale jeho nadměrné množství škodí. Jeho nebezpečí spočívá v nabourávání přirozeného biorytmu těla. Toto světlo vyzařují LEDky, zářivky, displeje. Kvůli nim máme modrého světla nadbytek a to nám škodí.

Jak modré světlo škodí očím?

Při dlouhé práci na počítači vám může bolet hlava a pálit oči, které pálí vlastně kvůli vysychání oka. Po dlouhých dnech u počítače pak večer hůře vidíte. Modré světlo je pro oči přirozené, ale zdlouhavé vysedávání před monitory zvyšuje jeho dávku, která očím škodí.

zdroje

Mohlo by vás zajímat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *