modré světlo

S termínem modré světlo už jste se nejspíš někdy setkali, především pokud trpíte nespavostí. Je totiž jednou z prvních věcí, na kterou byste si v případě nekvalitního spánku měli dát pozor. Bohužel kvalita spánku není jedinou oblastí, kterou modré světlo ovlivňuje. Než se však podíváme blíže na jeho negativní i pozitivní účinky, je třeba si ujasnit, co to vlastně to modré světlo je. 

Jednoduše řečeno, modré světlo je téměř všude, jedná se totiž o jednu ze složek slunečního světla. Obecně také můžeme říci, že se modré světlo řadí k záření s vyšší frekvencí a naopak kratší vlnovou délkou a na světelném spektru bychom ho našli někde mezi neviditelným UV zářením a neviditelným infračerveným, tedy tepelným, zářením. 

V čem je modré světlo prospěšné?

Jak nám napovídá jeho běžný výskyt ve slunečním světle, modré světlo není samo o sobě škodlivé. Důležité je pro nás především během dne, jelikož řídí náš cirkadiánní rytmus, tedy regulaci přirozeného buzení a spánku. Také má na náš organismus povzbuzující účinek, jelikož podporuje vyplavování hormonu kortizolu, což se může hodit především během dne.

Jaká je škodlivost modrého světla?

Co se týče škodlivosti modrého světla, ta se objevuje zejména u nepřirozeného modrého světla, tedy toho, které nepochází ze slunečního záření, ale z nejrůznějších displejů a obrazovek. A čím přesně nám modré světlo škodí?

Lidské oko neumí modré světlo blokovat 

Jedním z hlavním důvodů, proč nám modré světlo škodí, je jednoduše fakt, že povrch našich očí nedokáže zabránit pronikání paprsků modrého světla do sítnice. To se týká nejen přirozeného světla, a především světla vyzařovaného počítači a jinými elektronickými zařízeními. Z dlouhodobého hlediska to může vést k celé řadě zdravotních problémů.

Modré světlo snižuje kvalitu spánku

Jedním z nejčastějších negativních účinků vystavení modrému světlu je snížená kvalita spánku. Naše těla totiž při produkci hormonů reagují na celou řadu vnějších podnětů. V případě hormonu spánku, tedy melatoninu, je to právě modré světlo, které oddaluje jeho produkci. Naše vnitřní hodiny jsou totiž velice přesně nastavené a s produkcí melatoninu začnou v době, kdy je třeba jít spát, tedy přibližně hodinu po západu slunce. 

přerušovaný spánek a modré světlo

Bohužel v případě, že sluneční svit ve večerních hodinách nahradíme modrým světlem z elektroniky, naše tělo nemá šanci zjistit, že už je večer. Když tedy uléháme ke spánku, je náš mozek stále v módu bdění. Následkem jsou problémy s usínáním. Pokud se nám přece jen povede usnout, často je to spíše na základě fyzické únavy a vyčerpání. Spánek však poté bývá nekvalitní a ráno se probouzíme unavení a podráždění.

Digitální únava očí

Problémy se spánkem však nejsou jediným následkem nadměrného vystavení modrému světlu. Mnoho lidí trpí takzvanou digitální únavou očí, která se projevuje rozmazaným viděním, podrážděnýma a suchýma očima či například bolestí hlavy a šíje. Jedná se o závažný problém, který může zasáhnout nejen do pracovní produktivity, ale i vašeho běžného života. Stejně jako dospělí jsou ohroženy i děti, které ještě nemají plně vyvinutou rohovku a poškození tak může být nevratné.

Poškození sítnice

V neposlední řadě je třeba zmínit také další nebezpečný účinek modrého světla, a to trvalé poškození sítnice. Modré světlo totiž přispívá k destrukci buněk ve středu sítnice, což může postupem času vést až ke ztrátě zraku. Náchylnější k poškození sítnice modrým světlem jsou zejména osoby nad 65 let, u kterých dochází ke snížení produkce melaninu.

Kde se nachází modré světlo?

displeje
Displeje jsou problematickým zdrojem modrého světla.

Když jsme si ujasnili škodlivost modrého světla, je třeba si uvědomit, kde všude se s ním můžeme setkat. Při bližším zkoumání zjistíme, že je opravdu alarmující, jak často jsme mu během vystaveni. Najdeme ho totiž nejen tam, kde bychom to běžně čekali, jako například u displeje mobilního telefonu, televize či počítače, ale například také v zářivkách. Jsme mu tedy vystaveni prakticky neustále, ve dne i v noci – na ulici na nás svítí z veřejného osvětlení, stejně tak na nás září v supermarketu či v kanceláři.

Kdy a jak se modrému světlu vyhnout?

Jelikož je modré světlo všude kolem nás, může být velice obtížné se mu vyhnout. Přesto je to obzvláště důležité především v době, kdy tělo není vystaveno modrému světlu v přirozené formě. Ideální čas, kdy bychom se měli začít modrému světlu začít cíleně vyhýbat, je přibližně jednu hodinu předtím, než půjdeme spát. Zkuste tedy večerní prohlížení sociálních sítí vyměnit za čtení knížky.

Následně dbejte také na to, že jste z dosahu modrého světla i během noci – to se týká především nejrůznějších nočních lampiček a také světla lamp z ulice, které bychom měli blokovat zatemňovacími závěsy či žaluziemi. 

Jak omezit modré světlo při práci, sledování TV nebo práci na PC?

Přestože ideálním stavem by bylo se zdrojům modrého světla úplně vyhnout, často to není tak jednoduché, především pokud potřebujeme ještě večer udělat nějakou práci na počítači či se chceme před spaním podívat s rodinou na film.

Počítačové brýle nebo brýle proti modrému světlu dokáží oči perfektně chránit.

V tomto případě se musíme spíše než na eliminaci modrého světla zaměřit na jeho blokaci. Co se týče mobilního telefonu, tabletu či počítače, vše může vyřešit speciální folie, kterou aplikujeme na displej, případně nastavení nočního režimu. Ten sice úplně neodstraní modré světlo vyzařované elektronickým zařízením, ale sníží jeho množství.

Pokud hledáte nějaké komplexnější řešení, vyzkoušejte brýle proti modrému světlu. U jejich výběru je však třeba si uvědomit, že se prodávají v několika různých stupních blokace modrého světla. V případě, že se rozhodnete koupit brýle, které blokují modré světlo ze 100 %, vězte, že se hodí spíše na nošení před spaním, jelikož přes ně neuvidíte modrou barvu, což může být během dne nepříjemné. Na denní nošení tedy zvolte spíše brýle s blokací kolem 30 %.

Modré světlo a spánek

Jak jsme zmiňovali v úvodu, jedním z nejčastějších následků nadměrného množství modrého světla je nespavost. Přesto celá řada lidí používá televizi či mobilní telefon jako nastroj, díky kterému takzvaně unaví oči a rychleji usnou. Jak to tedy vlastně je?

Skutečnost se má tak, že ačkoliv v nás usínání u televize může budit dojem, že se jedná o skvělý nástroj proti nespavosti, opak je pravdou. Rychlost usínání totiž nemusí mít nutně výpovědní hodnotu o kvalitě následného spánku. Ta totiž souvisí především s tvorbou melatoninu.

Modré světlo vs melatonin 

Již zmiňovaný melatonin, tedy hormon spánku, je totiž základním kamenem kvalitního nočního spánku a toho, že se ráno probudíte odpočatí. Jeho produkce běžně začíná po západu slunce a naše těla se tak připravují na spánek. Pokud však strávíme čas před spaním koukáním do telefonu, vzbuzujeme v našem organismu dojem, že je stále den – dvacet minut strávených na mobilním telefonu může posunout produkci melatoninu až o devadesát minut. 

Vyvracíme mýty o modrém světle

O modrém světle toho bylo napsáno už opravdu hodně, proto je třeba si připomenout, že o něm koluje také hodně nejrůznějších mýtů. Jaké jsou ty nejčastější z nich a co je na nich pravdy?

Stačí snížit jas

Velice častým omylem je zaměňování modrého světla a jasu, které zařízení vyzařuje. Zatímco nastavení speciálního nočního režimu reálně sníží vyzářené množství modrého světla, snížení jasu pouze sníží jeho intenzitu. To sice může ulevit očím, především pokud koukáme do telefonu v šeru či tmě, ale na modré světlo to výraznější vliv nemá.

Aplikace odstraní modré světlo

Ani mobilní aplikace snižující vyzařování modrého světla však nejsou samospásné a jejich účinek rozhodně není stoprocentní. Přesto není na místě je úplně zatracovat, jelikož se nám málokdy podaří telefon či notebook svědomitě odložit devadesát minut před spaním. 

Modré světlo je nepřirozené

Mnoho lidí se domnívá, že je modré světlo nebezpečné především proto, že je tělu nepřirozené. Jak již bylo řečeno, opak je pravdou, jelikož se modré světlo nachází například ve slunečním záření. Zároveň je velice důležité pro náš cyklus spánku a bdění. Jediný problém nastává tehdy, jsme-li modrému světlu vystaveni v nepřirozenou denní dobu

Modré světlo jen škodí zdraví a neprospívá tělu

S tímto souvisí i další častý mýtus, podle kterého je modré světlo skrz na skrz škodlivé. Jak jsme si již ujasnili na začátku článku, modré světlo je pro tělo potřebné například z hlediska tvorby hormonu kortizolu. Během dne také můžeme z působení modrého světla těžit řadu výhod, mezi které patří zvýšení bdělosti a aktivity mozku.

Usínám při zapnuté TV, takže na mě modré světlo nepůsobí

Posledním a opravdu nejrozšířenějším mýtem, který o modrém světle koluje, je domněnka, že pokud jsme schopni usnout u televize, modré světlo na náš spánkový cyklus nepůsobí. Jak již však bylo řečeno, často se jedná o nekvalitní spánek, během které si kvůli nedostatečné produkci melatoninu doopravdy neodpočineme. Přestože v mladém věku nemusíme dopady nedostatku melatoninu reálně vnímat, s narůstajícím věkem se nedostatečná regenerace, která z něj vyplývá, projevuje například předčasným stárnutím pokožky či řadou onemocnění.

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *