Jak modré světlo ovlivňuje spánek?

Zdroje Modreho Svetla

Asi se shodneme, že není nad pocit, když se probudíme krásného letního dne plní energie. Jedním z důležitých faktorů, který ovlivňuje naši náladu, je modré světlo, které je součástí slunečních paprsků. Přestože sluneční světlo se skládá ze světla mnoha různých vlnových délek, je to právě modré světlo, které má největší a nejzásadnější vliv na naše vnitřní hodiny, které ovlivňují pravidelný cyklus bdění a spánku.

To neplatí pouze o přirozeném modrém světle ze slunečních paprsků, ale také o umělém modrém světle z displejů a obrazovek. Oba typy modrého světla významně ovlivňují nejen naši bdělost, ale také soustředění a koncentraci. Navzdory mnoha pozitivním účinkům modrého světla je však třeba počítat i s negativními důsledky. Jak se říká, všeho moc škodí, a v případě modrého světla před spaním to platí dvojnásob.

Jak modré světlo negativně ovlivňuje spánek?

Hned na úvod je třeba říci, že naše oči nedokáží modré světlo (co je modré světlo?) dost dobře blokovat. Drtivá většina jeho vln prochází sítnicí, kde pomáhá mozku vytvářen ze světla obrazy, respektive to, co vidíme. Ačkoliv je tento proces nezbytný pro fungující zrak, významně ovlivňuje také náš cirkadiánní rytmus, tedy pravidelné střídání bdění a spánku. 

Barevne Spektrum

A zatímco v případě přirozeného modrého světla je tento efekt žádoucí (přece se díky němu ráno probouzíme, přes den bdíme a večer usínáme), úplně jiný příběh je to v případě umělého modrého světla. Důvod leží především v tom, že modré světlo na rozdíl od světla ostatních vlnových délek narušuje schopnost těla připravit se na spánek, jelikož blokuje produkci spánkového hormonu melatoninu.

Následky jsou zřejmé: Večer jsme po nadměrném vystavení modrému světlu méně unavení, což vede k tomu, že déle usínáme.

Zdroje modrého světla

Pokud bychom se podívali na statistiky, zjistíme, že v průměru denně strávíme až sedm hodin používáním elektroniky. To v praxi znamená, že trávíme velkou část dne vystaveni modrému světlu. To by vzhledem k tomu, že modré světlo je během dne pro naše tělo přirozené, nebylo tak špatné. Mnohem horší je výsledek další statistky, která říká, že devět z deseti lidí večer před spaním sahá po mobilním telefonu. K nespavosti to pak už není daleko.

Koukani Do Telefonu V Noci
Poznáváte se? Přinejmenším používejte brýle proti modrému světlu.

Přestože se světlo vyzařující z displejů může zdát bílé, ve skutečnosti vydávají světlo o vlnové délce od 400 do 490 nm, což odpovídá modrému světlu.

Mezi zdroje modrého světla patří například:

  • Televize
  • Chytré telefony
  • Tablety
  • Zářivky
  • LEDky
  • Monitory počítačů

Jak omezit modré světlo?

Naštěstí existuje mnoho způsobů, jak se před modrým světlem chránit. Nejsnazším řešením je samozřejmě vypnutí všech zařízení či světel, která modré světlo vyzařují; pro většinu z nás však něco takového nepřichází v úvahu. Existují však i další způsoby:

Zareni Modreho Svetla

Brýle proti modrému světlu: Čočky těchto brýlí mají speciální povrchovou úpravu, která dokáže vlnovou délku modrého světla blokovat. Na rozdíl od nejrůznějších aplikací se jedné o univerzální řešení.

Náš tip

Brýlí blokujících modré světlo je na trhu spousta, ale často jsou to je předražené atrapy. Pojďte si vybrat nejlepší brýle proti modrému světlu do našeho srovnání.

Omezení času stráveného používáním elektroniky dvě až tři hodiny před spaním.

Snížení jasu na obrazovce. Mobilní telefony často nabízí tzv. noční režim, který změní pozadí aplikací z bílé na černou, čímž sníží vyzařování modrého světla.

Mobilní aplikace proti modrému světlu. Tyto aplikace zvýší teplotu barev na displeji zařízení. Fungují jak na telefonech, tak tabletech či monitorech počítačů.

Výměna žárovek. Nejvíce modrého světla vyzařují LEDky a zářivky. Nejméně vyzařují klasické žárovky, které jsou bohužel zakázané. Obecně jsou vhodné žárovky s teplejším světlem.

Večerní používání červeného nočního světla. Červené světlo nejméně zasahuje do našeho cirkadiánního rytmu.

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.