Tvrdost (tuhost) matrace: jakou vybrat?

Správná matrace je základ kvalitního spánku. Neměla by být příliš měkká, ale zase ne moc tvrdá, abychom ráno mohli vyskočit z postele s pocitem, že jsme se dobře vyspali a nic nás nebolí. Jak tvrdou matraci vybrat a podle čeho se řídit?

Tvrdosti (tuhosti) matrací

Obecně lze říci, že měkké matrace jsou vhodné pro osoby s nižší váhou a tvrdé matrace pro těžší jedince. V potaz však musím vzít také naši oblíbenou spánkovou polohu či skutečnost, zda na matraci spíme sami, či s partnerem. 

Zkouska Tvrdosti Matrace

Tvrdost matrace je výrobci a prodejci často uváděna ve stupních od jedné do pěti, přičemž číslem jedna označujeme nejměkčí matrace a číslem pět, v určitých případech také šest, ty nejtvrdší. Pro usnadnění orientace naštěstí mnoho výrobců matrace doplňuje slovním doporučením, díky čemuž můžeme matraci zakoupit bez obav i po internetu.

Měkké matrace

Měkké matrace jsou ideální volbou pro všechny osoby do 100 kilogramů. Pohodlné budou zejména v případě, že upřednostňujete spánek na boku či na břiše, obecně jsou doporučovány ženám a seniorům, kteří mají zpravidla nižší hmotnost. Jejich elastičnost a schopnost přizpůsobit se tělu rovněž ocení osoby trpící bolestí kloubů či dlouhodobě upoutané na lůžko, jelikož snižují riziko vzniku proleženin.

Pozor

V našem srovnávacím testu můžete najít nejlepší matraci na jaké kdy budete spát.

Střední matrace

Kompromisem mezi měkkými a tvrdými matracemi jsou středně tvrdé matrace. Ty mohou být vhodnou volbou jak v situaci, kdy se nedokážete rozhodnout mezi měkkou a tvrdou matrací, tak do manželských postelí, kdy každý z partnerů upřednostňuje jinou tvrdost.

Na matraci střední tvrdosti se výborně vyspí osoby o hmotnosti mezi 70 a 100 kilogramy. Jejich nákupem neprohloupíte ani v případě, že obvykle spíte na boku či během spánku často střídáte polohy. Vzhledem k vyšší podpoře páteře, než jakou nabízí extra měkké matrace, po nich sáhněte také při sedavém zaměstnání či nedostatečném pohybu.

Náš tip

Vybíráte novou matraci? Pojďte se podívat do našeho průvodce, jak vybrat matraci.

Tvrdé matrace

Jak již bylo řečeno, tvrdé matrace zaručí pohodlný spánek především osobám s vyšší tělesnou hmotností, a to přibližně do 120 kilogramů. V případě váhy nad 120 kg jsou k dostání také extra tvrdé matrace, často označované stupněm šest. 

Obecně se dá říci, že tvrdé matrace budou vhodnou volbou spíše pro muže či soby zvyklé spát výhradně na zádech.

Výběr tvrdosti podle polohy spaní

Ačkoliv je hmotnost primárním ukazatelem vhodné tvrdosti matrace, nesmíme zapomínat ani na polohu, ve které obvykle spíme. Pokud si nejste jistí, zkuste několik nocí za sebou sledovat, v jaké poloze usínáte a v jaké se probouzíte. Spánková poloha má totiž v kombinaci s podporou, kterou matrace poskytuje, naprosto klíčový vliv na postavení (a tedy i zdraví) naší páteře a velkých kloubů, jako jsou kyčle, kolena či ramena.

Spaní na boku

Spani Na Boku

Při spaní na boku je nejčastějším problémem vybočení páteře z osy. To může nastat dvěma způsoby: Pokud je matrace vzhledem k vaší hmotnosti příliš měkká, budou se vám propadat ramena a boky, pokud příliš tvrdá, bude se naopak propadat páteř. V obou případech se můžete připravit na bolesti zad, ramen i kyčlí.

Z toho důvodu volte především mezi měkkou pro osoby o lehčí váze a středně tvrdou pro těžší osoby. Tvrdá matrace je zpravidla pro spaní na boku naprosto nevhodná, s výjimkou lidí s opravdu výraznou nadváhou.

Spaní na zádech

Spani Na Zadech

Tvrdou matraci naopak oceníme při spaní na zádech, jelikož pomáhá udržovat přirozenou křivku páteře a lépe rozloží hmotnost celého těla, čímž přechází otlačením na tlakových bodech. Vyvarujte se však spaní na příliš vysokém polštáři, který vám co nevidět přinese nepříjemnou bolest krční páteře – nejlepší alternativou je polštář z paměťové pěny.

Spaní na břiše

K měkkým a středně tvrdým matracím se vrátíme v případě, že rádi spíte na břiše. Tato spánková poloha není obecně příliš zdravá, avšak díky matracím s vhodně rozmístěnými tlakovými zónami v oblasti kolen, beder a ramen poskytujícími dostatečnou oporu se rizika bolesti zad bát nemusíte.

Když střídáte polohy spaní

Rozhodně není pravidlem, že bychom celou noc prospali v jediné poloze. Pokud i vy za noc několikrát změníte polohu, ideální volbou pro vás bude kompromis v podobě středně tvrdé matrace. Ta poskytne dostatečnou oporu, ať už se rozhodnete spát v jakékoliv pozici.

Co je stupnice tvrdosti matrace?

Jedná se o orientační rozdělení matrace podle tuhosti, stupnice má obvykle 5 úrovní. Hodnota č. 1 udává nejměkčí matraci, hodnota č. 5 značí matraci velmi tvrdou.

Při výběru matrace podle tuhosti se můžete orientovat svojí hmotností; čím více vážíte, tím tužší a tvrdší by matrace měla být, aby poskytla vašemu pohybovému aparátu co nejlepší podporu ve spánku.

Stupnice tvrdosti matrace

T1velmi měkká matrace
T2měkká matrace
T3středně tvrdá matrace
T4tvrdá matrace
T5velmi tvrdá matrace

Rozšířená stupnice obsahuje další dva stupně: T6 a T7, jedná se o extrémně tvrdé matrace určené pro spáče s vysokou hmotností.

Místo písmen T (tuhost, tvrdost) se někdy uvádí písmeno H (z anglického hardness), stupnice tedy bude obsahovat hodnoty H1 – H5.

Vybíráte matraci?

V našem srovnávacím testu můžete najít nejlepší matraci na jaké kdy budete spát.

Odpovídá stupnice tvrdosti opravdu tomu, jak tuhá matrace pocitově je?

Stupnici tvrdosti matrací byste měli brát jako orientační, přibližnou. Jedná se často o subjektivní dojem, zda je právě pro vás například matrace označená na stupnici číslem T4 dostatečně tuhá, nebo se do ní na váš vkus zaboříte až příliš.

Ideální je, pokud si na matraci můžete poležet a vyzkoušet, jak se na ní cítíte, jak je vám pohodlná. Dejte si čas, matraci si kupujete na pár let, vybírejte tedy pečlivě.

Zajímavostí je, že spáči zvyklí spát na břiše by se měli dívat spíše po měkčí matraci, pokud spíte na boku, je dobrá středně tuhá matrace, pro spaní na zádech se zase hodí matrace tvrdší.

Matrace dvojí tvrdosti

Dobrou volbou může být matrace, která je na každé straně jinak tuhá. Z jedné strany je matrace měkčí, pokud ji otočíte, získáte pro spaní tužší podklad.

Jestliže si kupujete novou matraci a nejste si jistí, jak měkká / tvrdá by měla být, měla by se matrace dvojí tvrdosti dostat do vašeho užšího výběru.

Jak zvýšit tvrdost matrace

I přes pečlivý výběr je nová matrace příliš měkká, neposkytuje při spaní dostatečnou oporu pro váš pohybový aparát? Rádi byste zvýšili tvrdost matrace?

Řešením může být přistýlka na matraci, někdy se jí říká vrchní matrace.

Přistýlka je nízká matrace, 4-7 cm vysoká. Jejím úkolem je ztužit, případně změkčit plochu vaší hlavní matrace, na kterou se pokládá.

U přistýlky vybírejte podle účelu, který očekáváte, že by měla splnit. Podobně jako klasické matrace do postele mají i přistýlky různé stupně tuhosti.

Přistýlka také poslouží jako vyrovnávací matrace na gauč nebo jako příležitostná matrace pro hosty.

Jakou tuhost matrace pro děti?

Rodiče často řeší, jak tvrdá by měla být matrace pro jejich ratolesti.

Opět je možné vycházet ze skutečnosti, že děti váží míň než dospělí, sáhneme tedy spíš po měkčí matraci. Optimální tuhost dětské matrace je stupeň č. 2.

Pro novorozence vybíráme matraci měkkou a vzdušnou, aby pod zádíčky miminka mohl cirkulovat vzduch a děťátko se tolik nepotilo. Vhodné matrace jsou vyrobené z PUR pěny, mají výšku kolem 8 cm.

Pokud chcete pro miminko matraci z přírodního materiálu, je častou volbou tužší matrace z kokosového vlákna.

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.