Nejlepší vitamin B12 na spánek

B12 Na Spanek

Není pochyb o tom, že kvalita spánku závisí především na našem životním stylu. Jednou z opravdu důležitých součástí zdravého života je strava, respektive příjem všech důležitých živin. Myslet bychom měli nejen na dostatečnou konzumaci všech makroživin, tedy bílkovin, sacharidů a tuků, ale také mikroživin, mezi které se řadí vitamíny, minerály a další stopové prvky. Jedním z životně důležitých vitamínů, na které se ve stínu déčka a céčka možná trochu zapomíná, je vitamín B12. V dnešním článku vám proto prozradím, jakou roli hraje z hlediska kvality spánku, a jak ho co nejefektivněji doplnit. 

3 nejlepší vitamín B12

Recenze nejlepších vitamínu B 12

Virdian B-complex B12

Viridian B-Complex B12 High Twelwe je ideální volbou v případě, že chcete tělu dodat kompletní spektrum vitamínů B skupiny. Kromě vysokého obsahu vitamínu B12 ve složení najdeme také ostatní B vitamíny, a to ve skvěle vstřebatelné a biologicky vysoce dostupné aktivní formě. Účinné látky jsou uloženy ve formě prášku v kapsli z rostlinné celulózy, díky čemuž produkt neobsahuje žádná pojiva ani další balastní látky. Nejlepší vitamíny B komplex.

Výhody proč ANO

  • Kompletní B-komplex
  • Vysoký obsah vitamínu B12 ve dvou formách (500 miligramů)
  • Vhodné pro vegany
  • Bez pojiv a balastních látek

Nevýhody proč NE

  • Vyšší cena za jednu dávku

Cymbiotika Vegan B12 + L-metylfolát

Pro vegany je rovněž vhodnou volbou produktu Vegan B12 + L-metylfolát značky Cymbiotika. Obsahuje jak dvě výborně biologické formy vitamínu B12, tak pokročile zpracovaný vitamín B6 (kyselinu listovou) ve formě L-metylfolátu, kterou tělo dokáže dokonale využít. Představuje tak ideální způsob, jak doplnit vitamín B12 u veganů, ale také představuje doplněk stravy vhodný pro těhotné ženy, které jsou ohroženy nedostatkem kyseliny listové. Praktická je rovněž podoba spreje, který stačí pro rychlé vstřebání nastříkat pod jazyk.

Výhody proč ANO

  • Vysoký obsah B12 (1250 mikrogramů)
  • Vysoký obsah kyseliny listové
  • Dobře vstřebatelná a využitelná forma
  • Sprej (snadné užívání)
  • Čisté složení bez plnidel 

Nevýhody proč NE

  • Vysoká cena za jednu dávku

Jarrow Methyl B-12

Kombinace vysoce biologicky dostupných forem vitamínu B12 a kyseliny listové najdeme také v přípravku Methyl B-12 & Methyl folate značky Jarrow. Vzhledem k tomu, že se vitamín B12 nejlépe vstřebává sliznicí úst (tedy bez nutnosti průchodu trávicí soustavou, kde dochází k jeho znehodnocení), ocenit musím formu chutných pastilek s příchutí citronů. Nevýhodou může být větší obsah umělých látek a dochucovadel.

Výhody proč ANO

  • Vysoký obsah vitamínu B12 (1000 mikrogramů)
  • Obsah kyseliny listové
  • Snadné užívání
  • Příznivá cena na jednu dávku

Nevýhody proč NE

  • Obsah umělých dochucovadel

NOW Methyl B-12 pastilky

Ve formě pastilek je k dostání také Methyl B12 značky NOW. Podobně jako v případě pastilek Jarrow se v balení nachází 100 pastilek, z nichž každá obsahuje 1000 mikrogramů vitamínu B12. Bohužel je třeba počítat s tím, že produkt obsahuje pouze tento vitamín, a ve složení tedy nenajdeme další vitamíny skupiny B, jako je kyselina listová. Na druhou stranu může být vhodnou volbou v případě, že tyto vitamíny již doplňujete jinou formou. V neposlední řadě musím ocenit také nízku cenu jedné dávky.

Výhody proč ANO

  • Příznivá cena na jednu dávku
  • Vysoký obsah vitamínu B12 (1000 mikrogramů)
  • Veganské složení
  • Snadné užívání (pastilky)

Nevýhody proč NE

  • Obsahuj pouze vitamín B12

NOW Liposomal Vitamin B12 – spray

V případě, že vám vyhovuje spíše podání prostřednictvím spreje, doporučit vám můžu také přípravek Liposomal vitamin B12 značky NOW. Jak napovídá název, obsahuje lipozomální, tedy výborně vstřebatelnou formu vitamínu B12, která má minimální ztráty účinné látky v organismu. Kromě vitamínu B12 najdeme ve složení také kyselinu listovou (vitamín B6). Oproti konkurenčním přípravkům ve formě spreje se může pochlubit opravdu nízkou cenou a velkým množstvím dávek v jednom balení.

Výhody proč ANO

  • Příznivá cena na jednu dávku
  • Obsah kyseliny listové
  • Vysoký obsah B12 (1000 mikrogramů)

Nevýhody proč NE

  • žádné

Jaký je vztah mezi vitaminem B12 a spánkem?

V prvé řadě je třeba říci, že vliv B12 na spánek je spíše nepřímý. Rozhodně se nedá říci, že po podání B12 budete okamžitě lépe spát. Tento účinek lze pozorovat především u osob, které trpí deficitem tohoto vitamínu. Důvod je poměrně prostý – B12 naprosto nezbytná pro správné fungování nervové soustavy, a při jejím nedostatku v těle (například z důvodu veganského stravování bez suplementace tohoto vitamínu) se objevují nervové potíže. Projevit se tak může právě zhoršením spánku, či třeba mravenčením končetin či psychickými problémy. Jakmile začneme B12 tělu pravidelně dodávat, tyto potíže zpravidla odezní.

Někteří odborníci na spánek rovněž uvádějí, že může B12 hrát významnou roli z hlediska tvorby spánkového hormonu melatoninu a správného fungování cirkadiánního rytmu; bohužel stále není dostatek věrohodných studií, které by tento účinek 100% potvrzovaly. 

Jaký je rozdíl mezi B12 a lipozomálním vitaminem B12?

Pokud pravidelně kupujete doplňky stravy s obsahem vitamínů, možná jste si všimli, že jsou některé z nich označovány jako lipozomální. Ve zkratce řečeno se jedná o speciálně upravené vitamíny, které jsou díky použité technologii mnohem vstřebatelnější a využitelnější pro naše tělo. V praxi to znamená, že náš organismu skutečně využije mnohem větší množství produktu a naopak menší množství dané aktivní látky je odbouráno játry a vyloučeno močí. 

Přestože jsou lipozomální verze vitamínů (nejen B12, ale například také vitamínu C) mnohdy o poznání dražší, z hlediska funkčnosti a využitelnosti pro tělo se jedná o ekonomičtější volbu.

Proč užívat vitamin B12?

Dostatečný příjem vitamínu B12 je bez debat, ať už se ho rozhodnete doplňovat kvalitními potravinovými doplňky, či raději spoléháte na pestrý jídelníček. Vitamín B12 totiž hraje naprosto zásadní roli ve správném fungování lidské nervové soustavy, v krvetvorbě (při tvorbě červených krvinek) či při dělení buněk. 

Navzdory tomu, jak je v našem organismu vitamín B12 důležitý, si ho naše tělo nedokáže samo vyrobit. Zejména v případě, že se vyhýbáte jeho primárnímu zdroji, tedy masu a dalším živočišným produktům, je doporučována umělá suplementace ve formě doplňků stravy. Jejich užívání je však vhodné také u:

  • seniorů nad 60 let, 
  • osob dlouhodobě užívajících léky,
  • diabetiků,
  • alkoholiků,
  • chronicky nemocných pacientů,
  • těhotných a kojících vegetariánek.

Co se stane při nedostatku vitaminu B12?

Vzhledem k tomu, že zásoby vitamínu B12 vystačí až na několik let, se může jeho nedostatek projevit opravdu bez varování. Mezi nejčastější projevy deficitu vitamínu B12 patří především:

  • únava,
  • závratě,
  • dušnost,
  • nažloutlá pokožka,
  • podráždění,
  • úzkosti,
  • deprese,
  • zhoršení koncentrace a soustředění,
  • problémy s koordinací,
  • třes a mravenčení.

Jaké jsou nejlepší přírodní zdroje vitaminu B12?

Jak jsem už několikrát zmiňovala, vitamín B12 najdeme výhradně v živočišných produktech. Nejlepším přírodním zdrojem je zejména maso, vnitřnosti (játra, ledviny, srdce), ryby a další živočišné produkty, jako jsou mléčné výrobky a vejce

Ačkoliv někteří odborníci uvádí, že B12 lze doplnit také konzumací fermentovaných výrobků (tempeh, kysané zelí), bohužel se nejedná o plnohodnotnou náhradu živočišných zdrojů. Pokud se tak plošně vyhýbáte všem živočišným potravinám, jediné řešení se ukrývá v suplementaci uměle syntetizovaného vitamínu B12.

Kolik vitaminu B12 byste měli denně přijmout?

Minimální množství vitamínu B12, které bychom měli denně přijmout, je 0,1 mikrogramu. Ideální denní doporučená dávka se však pohybuje spíše kolem 1 mikrogramu denně. U skupin ohrožených jeho deficitem (senioři, těhotné a kojící ženy) je však doporučováno přijímat 2 až 3 mikrogramy denně. 

Většina doplňků stravy obsahuje mnohonásobně větší množství. Důvod je prostý – vitamínem B12 se zkrátka nelze předávkovat, a vyšší denní dávky tak nejsou na škodu. Zároveň je vhodné sáhnout po lépe vstřebatelné lipozomální formě, u které si můžeme být jisti, že ji tělo dokáže efektivně využít.

Časté otázky okolo vitaminu B12

Deficit vitamínu B12 se projevuje především neurologickými potížemi, jako je zhoršená koncentrace, rovnováha či problémy s koordinací. Objevit se mohou také psychické obtíže v podobě depresí, úzkostí či podrážděnosti a náhlých změn nálad. 

Přestože se nejedná o látku, která by měla sedativní účinky, dokáže ovlivnit kvalitu spánku z hlediska svého vlivu na zdraví nervové soustavy a psychickou činnost. Zároveň je spojován s přirozenou produkcí spánkového hormonu melatoninu a cirkadiánním rytmem.

Zdroje

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *