Nejlepší vitamín B – komlex

Nejlepsi Vitamin B Komplex

Pokud dbáte o své zdraví a snažíte se svému tělu dodávat všechny potřebné živiny, pravděpodobně nezapomínáte ani na vitamíny. Takovým evergreenem zejména v zimních a podzimním období je vitamín C či D, které přispívají ke správné funkci imunity. Zapomínat bychom však neměli ani na velkou skupinu vitamínů, jejichž nedostatek může mít nedozírné zdravotní následky. Ano, mluvím o tzv. B-komplexu, do nějž spadá například životně důležitý vitamín B12. V dnešním článku vám prozradím, jako s vitamíny B skupiny vlastně je, a jak je nejefektivněji doplnit, ať už v rámci pestrého jídelníčku či doplňků stravy. 

3 nejlepší vitamíny B komplex

Recenze nejlepších vitamínů B

NOW Co-Enzyme Vitamin B-komplex

Doplněk stravy Co-Enzyme Vitamin B-komplex značky NOW obsahuje všech osm vitamínů B-komplexu, a to jak v aktivní formě, tak ve formě koenzymů. Zároveň je doplněn o další účinné látky v podobě koenzymu Q10, cholinu, inositolu, betainu, kyseliny alfa-lipoové a kyseliny paraaminobenzoové. Vzhledem k tomu, že jsou kapsle vyrobeny z rostlinné celulózy, ho mohou bez obav užívat i striktní vegani, kteří se snaží vyhýbat kapslím z živočišné želatiny. 

Výhody proč ANO

  • Vhodné pro vegany a vegetariány
  • Komplexní složení s koenzymy
  • Snadné užívání
  • Jedna dávka obsahuje 10000% denní doporučené dávky B12

Nevýhody proč NE

  • Mírně vyšší cena na denní dávku

BrainMax Activated B-Complex

Podobné složení najdeme i v doplňku stravy Activated B-Complex značky BrainMax. Kapsle i tentokrát obsahují vitamíny B skupiny ve dvojí podobě, tedy aktivní a koenzymové formě, díky čemuž jsou maximálně využitelné pro náš organismus. Pro lepší vstřebatelnost a ochranu vitamínů při trávení je produkt navíc obohacen liposomálním vitamínem C, naopak neobsahuje zbytečné balastní látky, éčka a umělá sladidla.

Výhody proč ANO

  • Vyrobeno v ČR
  • Komplexní složení
  • Obohacen o vitamín C
  • Vysoká biologická dostupnost
  • Jedna dávka obsahuje 1600% DDD B12

Nevýhody proč NE

  • Mírně vyšší cena na jednu dávku

Viridian B-Complex B12

Zvýšeným obsahem vitamínu B12 se může pochlubit také doplněk stravy B-complex B12 oblíbené značky Viridian. V jedné dávce se nachází hned 250 µg methylkobalaminu a 250 µg kyanokobalaminu, tedy celkem 500 µg B12. Produkt zároveň splňuje podmínky košer čistoty a všechny složky jsou 100% aktivní. Kapsle z rostlinné celulózy obsahují pouze volný prášek z aktivních složek, díky čemuž je minimalizován obsah konzervačních a dalších balastních látek. 

Výhody proč ANO

  • Vysoký obsah vitamínu B12
  • Vhodné pro vegany
  • Čisté, komplexní složení
  • Snadné dávkování
  • Výhodná cena na jednu dávku

Nevýhody proč NE

  • Neobsahuje dvě formy B-komplexu (koenzymy)

Viridian Co-enzyme B Complex 30 kapslí

Vitamíny B-komplexu s obsahem ko-enzymů, tedy ve dvojí, metylované a fosforylované formě, najdeme také v potravinovém doplňku Co-enzym B Complex značky Viridian. Díky komplexnímu složení je přípravek maximálně biologicky dostupný a skvěle se vstřebává do organismu. Produkt je navíc obohacen vitamínem C pro ochranu vitamínů B. Vzhledem k rostlinné kapsli je ideální volbou pro vegany. 

Výhody proč ANO

  • Komplexní složení
  • Obsahuje ko-enzymy
  • Obsahuje vitamín C
  • Snadné užívání
  • Obsahuje 1600 % DDD vitamínu B12

Nevýhody proč NE

  • Vysoká cena na dávku
  • Balení obsahuje pouze měsíční kúru
  • Hůře vstřebatelná forma vitamínu C

VITAMIN CODE – RAW B-KOMPLEX

Alternativou pro všechny, které chtějí brýle proti modrému světlu nosit opravdu po celý den, jsou brýle Ray-Ban New Wayfarer. Modré světlo blokují pouze do dvaceti procent, díky čemuž nemění percepci barev, zároveň však mírní únavu a pálení očí z dlouhé práce před monitorem. Nechybí klasický Ray-Ban design, čirá skla a možnost výběru ze tří různých velikostí. Součástí balení je navíc originální pouzdro na brýle a praktický hadřík. Jedinou nevýhodou tak zůstává především vysoká cena, díky obroučkám z odolného plastu vám však budou sloužit opravdu dlouho.

Výhody proč ANO

  • Komplexní složení
  • Obsahuje probiotika, antioxidanty a enzymy
  • Vhodný pro vegany
  • Snadné užívání

Nevýhody proč NE

  • Mírně vyšší cena za jednu dávku
  • Obsahuje spíše průměrné množství B12

Adelle Davis Lipozomální B-komplex Forte

V případě, že vám nevyhovuje užívání tablet a kapslí, vám můžu doporučit tekutý lipozomální B-komplex Forte značky Adele Davis. Lipozomální forma se může pochlubit opravdu vysokou vstřebatelností, která je oproti ostatním formám až šestkrát vyšší. Produkt je vzhledem k tekuté formě vhodný i pro vegany. Jedno balení obsahuje 200 mililitrů přípravku, což odpovídá dvaceti dávkám. Nevýhodou však může být menší obsah B12, která je ve srovnání s ostatními produkty skutečně nízká.

Výhody proč ANO

  • Vysoká vstřebatelnost
  • Vhodný pro vegany
  • Snadné užívání

Nevýhody proč NE

  • Vysoká cena za jednu dávku

Magnesium B-komplex Glenmark

Pokud hledáte přípravek na snížení únavy a zároveň je vaší hlavní prioritou především nízká cena, sáhněte po B-komplexu značky Glenmark. Přestože neobsahuje kompletní spektrum vitamínů B skupiny, ale pouze ty nejdůležitější z nich (vitamín B12, B6 a B1), je obohacen o hořčík, který pomáhá mírnit únavu a vyčerpání. Balení o obsahu 100 tablet navíc obsahuje 20 tablet navíc zdarma, díky čemuž vydrží na čtyři měsíců pravidelného každodenního užívání. 

Výhody proč ANO

  • Nízká cena za jednu dávku
  • Obohacený o hořčík
  • Snadné užívání

Nevýhody proč NE

  • Neobsahuje kompletní spektrum vitamínů B-komplexu
  • Nevhodný pro vegany (obsah živočišné želatiny)
  • Nižší obsah vitamínu B12 (obsahuje 100% DDD)

Medpharma B-komplex Forte

Opravdu levnou alternativou s poněkud komplexnějším složením je B-Komplex Forte oblíbené značky Medpharma. Produkt je k dostání kolem 100 Kč a obsahuje 107 tablet, tedy více než tří měsíční kúru. Ve složení bohužel nenajdeme vitamín B7 (biotin/vitamín H) a vitamín B9 (kyselina listová). Dalším mínusem je spíše menší obsah vitamínu B12 (400% denní doporučené dávky) a naopak obsah plnidel a dalších balastních látek, které v dražších alternativách nenajdeme.

Výhody proč ANO

  • Nízká cena
  • Obsahuje většinu vitamínů B-komplexu
  • Snadné užívání
  • Velké balení

Nevýhody proč NE

  • Neobsahuje B7 a B9
  • Obsahuje plnidla a další balastní látky
  • Nižší obsah vitamínu B12 (400% DDD)

Livsane Vitamin B-komplex vysoká dávka

Nízkou cenou kolem 150 Kč se může pochlubit také poslední přípravek v naší tabulce, Vitamin B-komplex značky Livsane. Tentokrát ve složení najdeme kompletní vitamínové spektrum B skupiny, avšak navzdory označení “Vysoká dávka” je obsah jednotlivých vitamínů spíše průměrný, zejména ve srovnání s dražšími doplňky stravy. Jedno balení obsahuje šedesát tablet, tedy dvě měsíční kúry při každodenním užívání přípravku. Opět je třeba počítat s obsahem plnidel a dalších balastních látek.

Výhody proč ANO

  • Nízká cena
  • Komplexní složení
  • Snadné užívání
  • Vhodné pro vegany a vegetariány

Nevýhody proč NE

  • Spíše nižší obsah aktivních látek
  • Obsahuje pouze 400% DDD vitamínu B12

Co je to Vitamin B-komplex? 

B-komplex je souborem vitamínů B skupiny – konkrétně se jedná o vitamín B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 a B12. Dříve se do této skupiny řadily také další látky, označované jako B4, B15, B17 a Bm, jelikož však nejsou v současné době považovány za vitamíny jako takové, do B-komplexu se již neřadí.

Přestože se primárně používá označení písmenem B a číslicí, všechny B vitamíny mají také tzv. triviální název (riboflavin, niacin, biotin, apod.), se kterým se můžeme setkat například při pročítání složení některých doplňků stravy. Pro snazší orientaci však na většině produktů naleznete také kratší název. 

Vitamin B

Zároveň je třeba si uvědomit, že se jedná o vitamíny rozpustné ve vodě. To znamená, že je tělo dokáže poměrně snadno vyloučit močí. Ač to samozřejmě znamená, že je poměrně obtížné se jimi předávkovat, tělo si bohužel nedokáže vytvořit zásobu těchto vitamínů, a je tak nutné je pravidelně přijímat ve stravě. 

Jaký je účel Vitaminu B-komplex? 

Pravidelný příjem vitamínů B-komplexu je zásadní především z hlediska významu pro celkové zdraví. Obecně se dá říci, že vitamíny skupiny B přispívají k normálnímu stavu imunitní a nervové soustavy, podporují psychické zdraví a pomáhají bojovat proti nadměrné únavě. Každý z těchto osmi vitamínů má však unikátní chemickou strukturu a ovlivňuje různé procesy v těle. 

Vitamín B1 (Thiamin)

Z hlediska psychické pohody je klíčový především vitamín B1 neboli thiamin, který primárně přispívá k normálnímu fungování nervové soustavy a psychické činnosti. Jeho příjem v potravě je důležitý také pro kardiovaskulární soustavu – nejen, že ovlivňuje správné srážení krve, ale také je nezbytný pro zdraví srdce. Opomenout nemůžu ani jeho vliv na energetický metabolismus, tedy přeměnu přijatých živin na energii. 

Vitamín B2 (Riboflavin)

Z hlediska energetického metabolismu, nervové soustavy a činnosti srdce je významný také vitamín B2 neboli riboflavin. Přijímat bychom ho měli ve stravě také z důvodu vlivu na červené krvinky a zdraví sliznic. O jeho nedostatku mohou rovněž vypovídat problémy s pletí – jako takový pomáhá udržovat normální stav pokožky. Lidé s deficitem vitamínu B2 mnohdy trpí popraskanými koutky úst, akné či světloplachostí.

Vitamín B3 (Niacin)

Podobnou funkci jako vitamín B2 plní také B3, respektive niacin, který jak stav pokožky a sliznic, tak činnost nervové soustavy a energetický metabolismus. Při jeho nedostatku je typický výskyt kožních vyrážek či úzkostných pocitů. 

Vitamín B5 (Kyselina pantothenová)

Pokud vás trápí psychická nepohoda či zvýšené vyčerpání, na vině může být nedostatek vitamínu B5 alias kyseliny pantothenové. Ta přispívá k normální psychické činnosti a pomáhá potlačovat únavu. Za zmínku stojí také její vliv na energetický metabolismus a syntézu a metabolismus steroidních hormonů, vitamínu D a některých neurotransmiterů. 

Vitamín B6 (Pyridoxin, pyridoxal, pyridoxol, pyridoxamin)

Deficit vitamínu B6 se projevuje obdobně jako nedostatek vitamínu B5. Pyridoxin bychom měli v dostatečné míře přijímat z důvodu jeho vlivu na imunitní systém a metabolismus aminokyselin. 

Vitamín B7 (Biotin, vitamín H)

Vitamín B7 možná znáte spíše pod názvem biotin či vitamín H (z německého Haut und Haar, tedy pleť a vlasy). Jak napovídá jeho přezdívka, je nezbytný pro zdraví našich vlasů, pleti a nehtů. 

Vitamín B9 (Kyselina listová)

Konzumace B9 čili kyseliny listové je zásadní především pro těhotné ženy – nedostatek této látky během těhotenství může vyústit ve vady neurální trubice plodu a další vývojové vady. Přijímat bychom ho však měli bez ohledu na těhotenství, jelikož je nezbytnou složkou mnoha procesů v lidském organismu.

Vitamín B12 (Kobalamin)

S významnou rolí, kterou z hlediska psychiky a nervové soustavy hraje vitamín B12, jsou obeznámeni především vegani, kteří ho musí synteticky doplňovat – jeho primárním zdrojem jsou totiž živočišné produkty a naše tělo si ho neumí samo vytvořit. Jelikož se B12 ukládá v játrech, jeho deficit můžeme pocítit až let po vysazení živočišných produktů ze stravy! 

Jak pomáhá vitamin B se spánkem?

Přestože nelze říci, že by užívání vitamínů B komplexu pomáhalo k lepšímu spánku, může se jednat o jeden z projevů jeho nedostatku. Jak můžete vidět ve výčtu výše, béčko je zkrátka úzce provázáno s normální činnosti nervové soustavy, na jejíž kondici kvalita spánku silně závisí.

Jaká je doporučená denní dávka vitaminu B-komplexu? 

Při zakoupení doplňků stravy s B-komplexem se zpravidla můžete spolehnout na vyvážený poměr jednotlivých vitamínů skupiny B. Pokud však suplementujete některé vitamíny B samostatně, je vhodné prozkoumat, zda náhodou nepřekračujete denní doporučenou dávku. Ta je u jednotlivých vitamínů B následující:

  • B1: 1,2 mg
  • B2: 1,3 mg
  • B3: 16 mg
  • B5: 5 mg  
  • B6: 1,3 mg
  • B7: 30 mcg
  • B9: 400 mcg
  • B12: 2,4 mcg

Zároveň je na místě dodat, že se jedná o průměrnou hodnotu. U osob s výrazným deficitem béčka či těhotných žen a starších osob je obecně doporučován mírně vyšší příjem vitamínů B-komplexu.

Jaký je rozdíl mezi vitaminem B-komplex a jednotlivými formami Vitaminu B? 

Přestože je samostatné užívání jednotlivých forem vitamínu B možné, doporučuji vsadit spíše na B-komplex. Je totiž třeba si uvědomit, že jednotlivé vitamíny B skupiny se navzájem ovlivňují – například vitamín B2 se podílí na metabolismu vitamínů B3 a B6. Přestože si jsou v mnoha ohledech podobné (což je také důvodem, proč byly vědci zařazeny do stejné skupiny), každý z nich plní v těle lehce odlišnou funkci, a je tak nezbytné je v potravě přijímat v dostatečné míře všechny. 

Jaké jsou další zdroje Vitamínu B-komplex? 

Tak jako v případě dalších vitamínů i u B-komplexu platí, že ho lze tělu dodat nejen doplňky stravy, ale také v rámci běžného jídelníčku. Na vitamíny skupiny B jsou bohaté především luštěniny, listová zelenina, ořechy, obilniny či pivovarské kvasnice, tedy například pivo. Spolehlivým zdrojem je rovněž maso, vnitřnosti (zejména játra) či mléčné výrobky.

Jaké jsou potenciální nežádoucí účinky užívání vitaminu B-komplexu? 

Přestože se jedná o vitamíny rozpustné ve vodě, které tělo při nadbytku snadno vyloučí, při nadměrné dávce se mohou objevit nežádoucí účinky. Mezi ty patří primárně nevolnost, zvracení, závrať či výrazné zežloutnutí moči. Pozor na předávkování si dejte zejména u vitamínů B3 a B6, které mohou vyvolat závažné poškození nervů a jater.

Časté otázky okolo vitaminu B

Nedostatek vitamínů B-komplexu se projevuje především zhoršenou imunitou a naopak nadměrnou únavou. Vždy však záleží na tom, který z B vitamínů vám chybí. Kupříkladu deficit B12 se projevuje úzkostmi, slabostí, podrážděností či poruchami koordinace. Objevit se může také mravenčení či necitlivost končetin, což je projevem zhoršené funkce nervové soustavy.

Doba užívání vitamínu B není nijak zásadní – užívejte ho tak, jak jste zvyklí u jiných doplňků stravy. Ideální je jeho konzumace s jídlem, případně na lačno pro lepší vstřebávání.

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *