Vedlejší účinky melatoninu

Vedlejsi Ucinky Melatonin

Moderní způsob života s sebou mnohdy nevyhnutelně nese také problémy se spánkem. Stres, málo pohybu, nezdravý životní styl a modré světlo… To všechno dokáže pěkně zamávat s našimi hormony, včetně toho spánkového – melatoninu. Ačkoliv si ho naše tělo za ideálních podmínek vytváří samo, často bohužel musíme sáhnout po doplňku stravy s jeho obsahem. Avšak i v tomto případě platí ono známé pořekadlo, dobrý sluha, ale špatný pán. V dnešním článku se proto podíváme na možné vedlejší účinky a rizika spojená s užíváním melatoninu.

Co je to melatonin?

Ačkoliv slovo melatonin často vídáme spíše na krabičkách doplňků stravy, v prvé řadě se jedná o tělu přirozenou látku, kterou si také samo produkuje. Melatonin hraje opravdu významnou roli ve spánkovém cyklu, respektive pravidelném střídání bdění a spánku – zkrátka řídí naše vnitřní spánkové hodiny. 

Co Je Melatonin

Bohužel pomyslný hodinový strojek našich těl nefunguje vždy úplně hladce. Produkci spánkového hormonu v našem mozku, potažmo šišince, může negativně ovlivnit celá řada faktorů. Nejzásadněji produkci melatoninu tlumí modré světlo vyzařované obrazovkami, významný vliv má však také náš celkový životní styl.

Forma užívání melatoninu

Jelikož úprava životního stylu je mnohdy složitější, než se na první pohled zdá, mnoho nespavců se obrací na užívání syntetického melatoninu. Doplňky stravy s jeho obsahem jsou k dostání jak v lékárnách, tak na celé řadě e-shopů s potravinovými doplňky. V drtivé většině případů se jedná o melatonin ve formě tablet, které je vhodné užívat ve večerních hodinách, tedy přibližně hodinu až dvě předtím, než jdeme na kutě. 

Má melatonin nebezpečné vedlejší účinky?

Jak však bylo naznačeno v úvodu, ani v případě syntetického melatoninu se nevyhneme vedlejším účinkům. Nestrachujte, nejde o nijak závažné vedlejší účinky – v drtivé většině případů se vůbec neobjeví, a ve zbylých pár procentech případů jsou skutečně mírné. A o jaké vedlejší účinky tedy vlastně jde?

Nezadouci Ucinky Melatoninu

Výrobci i odborné studie shodně uvádějí, že nejčastěji se může objevit mírná bolest hlavy, nevolnost, závrať či zvýšená únava (1). Zatímco ospalost jistě není ve večerních hodinách na škodu, ostatní symptomy už příliš žádoucí nejsou. Naštěstí se jich lze zpravidla zbavit úpravou dávky či jednoduchým pravidlem, které se osvědčí například také při užívání doplňků stravy s CBDv počátcích užívání vsaďte na menší dávku, kterou budete postupně navyšovat a bedlivě přitom sledovat účinek produktu na organismus, kvalitu spánku i případné vedlejší účinky. Vyhnete se tak nepříjemné první zkušenosti, která může nastat u překročení doporučeného dávkování a která by vás mohla od užívání daného doplňku stravy nadobro odradit.

Pozor na melatonin za volantem

Zároveň je na místě dodat, že ve výjimečných případech se mohou objevit i vážnější příznaky, které zahrnují snížení soustředění, zhoršení nálady, mírné úzkosti, svalový třes, dezorientaci a zmatení či pokles krevního tlaku. Ač samy o sobě tyto příznaky rychle odezní, je třeba si být jejich nebezpečí vědom z hlediska rizikových situací, které jejich následkem mohou vzniknout.

Abyste nebezpečí naprosto minimalizovali, dodržujte pečlivě doporučené dávkování a zároveň se vyhněte užívání melatoninu před usednutím za volant auta. Podobně není vhodné po užití melatoninu řídit či obsluhovat stroje, u kterých je potřebné maximální soustředění a koncentrace.  

Závěrem

Melatonin je skvělým, tělu přirozeným doplňkem stravy. Aby však sloužil tak, jak má, nepodceňujte pokyny výrobce o správném dávkování, a především ho užívejte opravdu až ve chvíli, kdy chcete jít spát. Nejlepší melatonin najdete v našem srovnání.

Zdroje

  1. https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-940/melatonin
  2. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/expert-answers/melatonin-side-effects/faq-20057874

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *