Tipy na spánek při alergii

Alergie A SpÁnek 2

Trpíte alergií a máte problémy s nedostatečném a málo kvalitním spánkem? Tyhle dva problémy spolu mohou souviset. Projevy alergie totiž negativně ovlivňují kvalitu spánku u dětí i dospělých. Zároveň platí, že málo spánku může ještě zhoršit alergii. Naštěstí existují způsoby, jak si pomoci. Podívejte se na to, jak taková alergie funguje, jak ovlivňuje spánek a nezapomeňte na 5 důležitých tipů, jak zlepšit kvalitu spánku při alergii. 

Co je alergie a jaký má vliv na lidské tělo

Pro pochopení, jak vlastně může alergie zasahovat do kvality spánku, je důležité vědět, o co konkrétně se jedná a jaký je celkový vliv na organismus. Pod pojmem alergie se souhrnně označují nepřiměřené reakce imunitního systému na určitý v zásadě neškodný podnět, který je součástí našeho okolí. V rámci neadekvátní odpovědi imunity dochází po kontaktu s alergenem k rozvoji typických příznaků. 

Projevy a příznaky alergie

  • Alergická (senná) rýma
  • Výtok z očí a svědění
  • Vyrážka
  • Atopický ekzém
  • Dýchací potíže přecházející až do astmatu
  • Anafylaktický šok jako systémová a život ohrožující reakce organismu

Je naprosto běžné, že se liší míra a intenzita příznaků podle toho, jak silnou alergii konkrétně máte. Mohou být alergeny, které pro vás nejsou tolik dráždivé, takže spouští pouze mírné reakce, ale zároveň i látky, které mohou v krajním případě vyvolat až anafylaktický šok. Ten může nastat i po prvním kontaktu s alergenem, což je typické například při bodnutí vosou nebo včelou. [1]

Jak a kdy alergie vzniká

Na alergii je záludné především to, že se může rozvinout nejenom v dětství, ale i v pozdějším věku. Přesná příčina a důvod, proč organismus některé běžné látky vyhodnotí jako alergeny, zatím není zcela jasný. Ví se však, že se na rozvoji podílí několik různých faktorů. Výrazná je především genetická predispozice. Pokud má jeden z rodičů alergii, je u dítěte 30 % šanci, že se u něj bude také projevovat. A jakmile jsou oba rodiče alergičtí, je u dítěte až 60 či dokonce 80 % šance, že bude mít taktéž stejnou alergii. Kromě toho ale hrají roli i vnější faktory, jako jsou životní prostředí, průmyslové znečištění, ale i vysoká životní úroveň a zdravotní péče, kvůli kterým může být organismus zmatený a špatně vyhodnotit rizika pro imunitní systém. Zároveň se může alergie objevit při dlouhodobém vystavení alergenu.  [2]

Jak alergie ovlivňuje spánek? 

Nepříjemné příznaky spojené s alergií se neptají na to, jestli je den nebo noc a čas na spaní. Svědění nosu, kýchání, výtok z očí nebo svědivá vyrážka tak mohou značně zkomplikovat kvalitní spánek. I přesto, že se nemusí jednat o tolik výrazné příznaky, které nemusí vést k úplnému probuzení, může kvalita spánku značně utrpět. Při zvýšeném nepohodlí nebude organismus tak snadno přecházet do stavu hlubokého spánku pro optimální regeneraci. Takže právě alergie mohou být důvodem, proč se následující den ráno cítíte máte vyspalí a bez energie. [3]

Při alergii je možné sledovat hned několik různých problémů a poruch spánku. Konkrétně se jedná například o nespavost obecně, potíže s usínáním, silnější chrápání, vyšší riziko vzniku spánkové apnoe, nedostatečná účinnost spánku nebo snížená doba spaní. [4]

Hlavně u dětí je také možné sledovat, že alergie jsou velmi časté v případě, kdy je potvrzena některá ze spánkových poruch dýchání. Alergická rýma totiž může být opravdu zodpovědná za rozvoj poruch spánku v čele s obstrukční spánkovou apnoe.  [5]

Jaké nejčastější alergie výrazněji ovlivňují spánek

Alergie vás může trápit po celý rok, ale třeba i sezónně, což platí typicky pro všechny pylové alergie. Jaké z nich jsou nejčastější a se značným vlivem na kvalitu spánku? [6]

  • Alergie na roztoče – jedna z nejběžnějších alergií. Pravidelné praní lůžkovin a častá výměna ložního prádla může pomoci poměrně výrazně snížit projevy alergie související právě s roztoči. 
  • Alergie na pyly – velmi běžné sezónní alergie jsou způsobené pyly trav, stromů, keřů i bylin. Nejhorším obdobím typicky bývají jarní měsíce. Konkrétně záleží na tom, na jaké druhy pylů máte alergii. 
  • Alergie na spory plísní – mezi časté alergii patří i ty způsobené spory plísní. Zde jsou také značné rozdíly v rámci roku, kdy horší je rozhodně vlhké počasí. Opět je na místě důkladný úklid všech možných zákoutí v bytě včetně koupelny, kde jsou kvůli vysoké vlhkosti ideální podmínky právě pro rozvoj plísní. 

Nedostatek spánku může zhoršovat alergii

Stejně jako při jiných problémech, které ohrožují kvalitní spánek, i tady platí, že jde o uzavřený kruh. Nedostatek spánku totiž celou situaci ještě více komplikuje a může zhoršovat projevy alergie. A to bude mít dále vliv na ještě horší spaní následující noc. Kromě toho je možné, že nedostatek spánku může zhoršovat riziko, že vůbec dojde k rozvoji alergie. Jde o problém, který hraje roli hlavně u dětí. Nedostatek spánku totiž může ovlivnit imunitní systém, který tak dělá více chyb, kam se dá zařadit právě i přecitlivělá reakce na alergen.[7]

Alergie na mléko jako příčina problémů se spánkem u dětí

U malých dětí je kvalitní a dostatečný spánek opravdu velmi důležitý, protože během odpočinku probíhá celá řada procesů zodpovědných za správný vývoj. Problémy s usínáním nebo udržením souvislého spánku přitom mohou souviset s alergií na bílkoviny v kravském mléce. Tento stav je možné řešit důslednou dietou kojící matky, kdy vynechá všechny zdroje kravského mléka a samozřejmě vyloučením kravského mléka z jídel podávaných přímo dítěti. [8]

5 tipů, jak zlepšit spánek, když trpíte alergií

Pokud trpíte na alergie, rozhodně to neznamená, že se musíte vzdát kvalitního spánku. Jen si budete muset vytvořit vhodné podmínky a snažit se co nejméně přicházet do styku s alergenem, který je zodpovědný za spuštění nežádoucí reakce organismu. S tím vám může pomoci několik praktických rad, jak lépe spát i když máte alergii. [4]

  • Čistička vzduchu nad zlato – dnešní moderní přístroje umí opravdu velmi efektivně pročistit vzduch v místnosti a zachytit prach, ale i drobné alergenní částice pomocí speciálních filtrů. Hotový nepostradatelný pomocník snad pro každého alergika. Pro zlepšení spánku umístěte kvalitní čističku přímo do ložnice. 
  • Zavřená okna a dveře – aby do místnosti neproudily nové alergeny v podobě pylu, prachu nebo sporů plísní, je dobré nechat přes noc zavřená okna a dveře do ložnice. 
  • Pravidelný úklid – důkladně odstraňujte prach v ložnici ze všech možných koutů a zákoutí. Snažte se nemít koberce ani těžké závěsy či další lapače prachu. V rámci čisté ložnice se snažte držet dál i své domácí mazlíčky. 
  • Sprcha pro odstranění alergenů – alergeny se drží nejenom na oblečení, které je dobré sundat po příchodu z vnějšího prostředí, ale také přímo na pokožce a na vlasech. Pro lepší spánek tak ze sebe co nejvíce alergenů smyjte a až poté zamiřte do postele- 
  • Léky na alergii před spaním – po domluvě s lékařem zkuste užívané léky proti alergii užívat večer pro snížení nočních obtíží. 

Zdroje: 

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.