spocené tělo

Pocení je fyziologický jev, který je zcela normální. Naproti tomu jsou ale také případy, kdy může noční pocení znamenat problém. Proč se potíme v noci a jaké jsou nejčastější příčiny? Tak to se dozvíte v tomto článku.

Časté příčiny nočního pocení

Stres a špatná životospráva

Zvýšené pocení může být vyvoláno v první řadě stresem. Přemíra pracovních povinností nebo problémy ve vztazích vám nedovolí klidně spát a postarají se velmi snadno i o to, že se ráno můžete vzbudit zbrocení potem.

Pokud si s oblibou dopřáváte silně kořeněná jídla, může i to zapříčinit zvýšené pocení. Před usnutím byste si tak měli odpustit chilli, česnek, cibuli, kari, ale také skořici a kmín.

Podobný efekt má alkohol. Stejně tak k vašemu problému může přispívat kofein. Zda je vhodné si dopřát na usnutí bylinný čaj, je v tomto případě rovněž diskutabilní, některé bylinky mohou noční pocení podporovat. Patří k nim například žebříček či květ černého bezu. Podobný efekt má zázvorový čaj.

Onemocnění

Za nočním pocením může být například zvýšená činnost štítné žlázy či jiné hormonální poruchy včetně nádorů. Vliv hormonů na noční pocení lze pozorovat též v těhotenství nebo během menopauzy.

Projevovat se však tímto způsobem mohou i vážnější onemocnění, jako je leukémie či lymfom. Jestliže pozorujete i jiné příznaky, jako je nevysvětlitelná ztráta hmotnosti, horečky nebo chudokrevnost, řešte svůj stav neprodleně s lékařem.

Stejně tak mohou být za noční pocení zodpovědné některé neurologické stavy, jako je autonomní neuropatie nebo prodělaná mrtvice.

Trpět zvýšeným nočním pocením mohou i pacienti s diagnostikovaným diabetem, což souvisí právě s postižením nervového systému. U pacientů užívajících inzulín může navíc docházet k noční hypoglykémii, což rovněž pocení zhoršuje.

Z dalších příčin to mohou být akutní infekční choroby a chronická zánětlivá onemocnění. Nejčastěji se noční pocení spojuje s tuberkulózou. Podobně mohou zvýšené pocení pociťovat i pacienti trpící refluxními chorobami jícnu či syndromem spánkové apnoe.

Špatné ložní prádlo a pyžamo

Silné noční pocení mívá často zcela jednoduchou příčinu. Skrývat se za ním může pobyt v příliš teplé a nevětrané místnosti.

Svou roli při nadměrném pocení hraje ovšem nejen teplota v místnosti, ale i na lůžku. Máte-li příliš silnou peřinu nebo teplé pyžamo, budete se stejně tak v noci nadměrně potit. Někdy problém vyvolá i neprodyšná matrace.

Jak proti nočnímu pocení bojovat?

Starejte se o ložnici

Je nutné především upravit podmínky, za nichž spíme. Znamená to si před usnutím vyvěrat nebo spát u otevřeného okna. Doporučovaná teplota v ložnici by se měla pohybovat okolo 17 až 20 °C.

Zvážit je také nutné výběr lůžkovin. Vhodný je například bavlněný satén, který výborně pohlcuje vlhkost. Luxusní damaškové povlečení je univerzální volbou na celý rok, v létě dokáže chladit, v zimě zase příjemně hřát. Naopak flanel je velmi hřejivý, proto pokud se nadměrně potíte, nemusí pro vás být zcela vhodný.

Pro výběr pyžama platí podobné zásady jako u povlečení. Z ložnice je vhodné zcela odstranit syntetické materiály. Vsaďte na ty přírodní, především bavlnu. Samozřejmostí je dodržování hygieny, tedy častější sprchování a převlékání do čistého prádla.

Zkuste též vyměnit matraci. Vsaďte především na matrace z prodyšné pěny. Doplnit je můžeme i matracovým chráničem, který je před potem ochrání.

Změňte jídelníček a pitný režim

Důležité je dostatečně pít. Konzumace tekutin totiž tělo ochladí, takže se nemusí tolik potit. Největší část našeho pitného režimu by měla tvořit čistá voda.

Možnou alternativou mohou být i bylinné čaje. Ne všechny bylinky jsou totiž pouze „viníky“ nadměrného pocení. Čaj ze šalvěje nebo levandule vám může od nadměrného nočního pocení naopak ulevit.

Podobně bychom v zájmu klidného spaní bez litrů potu měli omezit přísun cukru a vzdát se tučných potravin. Ostatně úprava jídelníčku vede i ke snížení tělesné hmotnosti. Obezita se řadí k dalším faktorům, které noční pocení zhoršují.

Upravte životosprávu

Ke správné životosprávě patří nejen přemýšlení nad tím, co jíme, ale i dostatek spánku. Potřeba spánku je individuální, obecně však platí, že dospělý člověk pro adekvátní odpočinek potřebuje přibližně 7,5 až 8 hodin spánku.

Samostatnou kapitolou je alkohol a cigarety. Cigaret je na místě se v rámci zdravého životního stylu zříci zcela. Co se týče alkoholu, jsou lékaři smířliví k umírněné konzumaci, a to především červeného vína. Co si pod tím představit? Jako „neškodné“ množství dokládají průzkumy 10 g etanolu, což odpovídá cca 100 ml vína.

Odpočívejte a relaxujte během dne

Cítíte se pod tlakem a je toho na vás příliš? Naučte se říkat „ne“. Skutečně nemusíte ostatním vždy vyhovět. Rovněž přijměte, že je nezbytné si občas říkat o pomoc. Nestyďte se za to, že svoje povinnosti občas budete delegovat například na ostatní členy rodiny.

Dopřejte si dostatek času pro sebe, věnujte se svým zálibám a obklopujte se lidmi, mezi kterými je vám dobře. Radikálně se vymezte vůči všem, kteří vám ubírají životní energii a jejichž přítomnost vykazuje známky toxického vztahu.

Osvojit byste si měli relaxační techniky. Vyzkoušet můžete například i jógu nebo meditaci. K nejúčinnějším metodám patří technika tzv. řízené vizualizace. Jejím účelem je představovat si jakékoli příjemné obrazy.

Blahodárně mohou na vaši psychiku působit zvuky přírody, jako je šumění moře. Vystavit se klidu přírody má ostatně celkově báječný vliv na duši. Až ke zmiňovanému moři jezdit pochopitelně nemusíte, stačí se jít během dne projít.

Pocení nemusí znamenat problém

Pocení je relativně složitým mechanismem řízeným nervovou soustavou a hormonálním systémem. Je především účinným termoregulačním nástrojem. Funguje tedy jako ochrana našeho organismu, jemuž brání v přehřátí.

Pot je výměškem apokrinních a ekrinních potních žláz. Tyto žlázy máme umístěny po celém těle. Nejvyšší koncentrace potních žláz se nachází na čele, dlaních a chodidlech. Pot se v největší míře skládá ze soli a vody. V menším množství je dále tvořen močovinou, kyselinou mléčnou a některými minerály, jako je draslík, sodík, vápník a hořčík.

Pocení je především vyvoláno zvýšenou tělesnou teplotou. Je tedy normální a přirozené. Nejčastěji je zapříčiněno nadměrnou námahou nebo pobytem v teplém prostředí. Běžné je vyloučit za den 0,5 až 1 litr potu. Zvláště pokud intenzivním nočním pocením netrpíte pravidelně, lze usuzovat na některou ze zcela banálních příčin.

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *