mluvení ze spánku

Už vám někdy někdo řekl, že mluvíte ze spaní? Nejste v tom sami. Spousta lidí má zkušenost s mluvením ze spaní aspoň jednou za život. Tento neškodný spánkový jev obvykle kvalitu vašeho spánku vůbec nijak neovlivní.

Nemusíte se bát, že byste na sebe vyzradili nějaké pikantní tajemství. Lidi, kteří mluví ze spánku, obvykle nemluví déle než 30 sekund a nejčastěji jde o nesrozumitelné žvanění.

Mluvení ze spaní, odborně pojmenované jako somnilogie, je druh parasomnie – což je neobvyklé nebo abnormální chování, které se odehrává během spánku. Ve vztahu k ostatním hlasitým projevům při spánku, jako jsou poruchy dýchání způsobující slyšitelné sténání, jsou projevy mluvení ze spaní jedinečné. I když je tento jev označený jako „abnormální“, mluvení ze spaní je běžné a nebývá považováno za zdravotní problém.

Proč lidé mluví ze spaní?

Odborníci ve zdravotnictví toho o somnilogii příliš neví. O tom, jak zastavit mluvení ze spaní, proč se to děje nebo co se odehrává v mozku během těchto epizod. Může se to stát každému, ale častěji se tento jev vyskytuje u mužů a dětí. Některé studie naznačují, že pro mluvení ze spánku existuje genetická predispozice. Což znamená, že pokud se toto objevilo u vašich rodičů, máte větší pravděpodobnost, že se objeví i u vás.

I když jsou epizody mluvení ze spaní krátké, u některých lidí se mluvení opakuje několikrát za noc. Když se lidé, kteří mluvili ze spaní, probudí, neví, že k této události došlo a nebudou si ji ani pamatovat.

Somnilogie se může projevit jako mumlání, šeptání nebo křik. Spáč může mluvit jiným jazykem, než jakým obvykle mluví, když je vzhůru. Lidé, kteří mluví ze spaní, nejčastěji vypadají, že promlouvají sami k sobě. Ale může se také zdát, že hovoří s někým jiným.

Tipy a triky při mluvení ze spánku

Mluvení ze spánku je neškodné, nevyžaduje léčbu a je pravděpodobné, že zmizí samo od sebe. Existuje ale několik věcí, které byste měli o mluvení ze spaní vědět. Mohou vám a vašemu partnerovi pomoci lépe se v noci vyspat.

Je mluvení ze spaní známkou stresu?

Kromě dalších faktorů mluvení ze spánku způsobuje:

  • Stres
  • Pití alkoholu
  • Nedostatek spánku

Pokud zjistíte, že jste začali náhle mluvit ze spaní, může být příčinou stres. Pro zmírnění stresu vyzkoušejte přes den, nebo než půjdete do postele, cvičení s hlubokým dechem, jógu nebo meditaci.

Abyste omezili epizody s mluvením ze spaní, můžete také vyzkoušet snížit konzumaci alkoholu nebo víc odpočívat.

Je nebezpečné vzbudit člověka, který mluví ze spaní?

I když není nebezpečné vzbudit někoho, kdo mluví ze spaní, není to vhodné. Přerušíte tak jeho spánkový cyklus a takový člověk se pak bude cítit dezorientovaný. Pokud kvůli těmto nočním hovorům vašeho partnera nemůžete spát, můžete vyzkoušet několik věcí:

  • Spát v jiné posteli nebo místnosti
  • Vzít si špunty do uší
  • Použít přístroj (šumítko), který vydává bílý šum
  • Poradit se s odborníkem o nejlepších způsobech, jak zajistit kvalitní spánek vám oběma

Aplikace pro mluvení ze spánku

Pokud jste zvědaví na obsah svých podvědomých konverzací, pomocí několika aplikací pro chytrý telefon můžete zaznamenat vaše epizody s mluvením ze spánku.

Aplikace jako „Sleep Talk Recorder“ vám následující ráno díky záznamu umožní přehrát si vaše noční mluvení ze spaní.

Měli byste jít k doktorovi?

Ve výjimečných případech možná budete chtít kvůli mluvení ze spaní navštívit doktora. Jde především o ty situace, kdy to začne zhoršovat kvalitu vašeho spánku a cítíte se často unavení nebo neschopní se soustředit. Nebo pokud si myslíte, že by to mohlo vést k závažnějším zdravotním stavům, jako je například spánková apnoe. Pokud je vám víc než 25 let a začnete mluvit až v tomto věku, měli byste svůj stav konzultovat s odborníkem. Příčinou může být skrytý zdravotní problém.

Shrnutí

Mluvení ze spaní je běžný jev a s největší pravděpodobností to není nic, čeho byste se měli obávat. Není proti tomu známý žádný lék. Ale změna životního stylu může výskyt těchto epizod snížit. Pokud si myslíte, že by mluvení ze spaní mohlo být příčinou závažnější spánkové poruchy, poraďte se se svým lékařem nebo ve spánkové poradně, kde vám se zvládáním vašeho stavu poradí nejlépe.

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *