jak se zbavit nespavosti

Mnoho lidí nespavost bagatelizuje. Jedná se však o poměrně závažný problém, kterým se běžně zabývají i lékaři či psychologové, proto nemějte při řešení tohoto problému obavy se obrátit na odbornou pomoc. Léčba nespavosti je však běh na dlouhou trať, a to zejména proto, že příčina problému je u každého člověka jiná. 

Existuje však několik základních rad a tipů, jak se s nespavostí vypořádat, a konečně si dopřát vytoužený kvalitní odpočinek. Základem je správná spánková hygiena a životospráva (jak na lepší spánek). V tomto článku se společně podíváme, co je nutné pro kvalitní spánek dodržovat a jaké jsou příčiny a možnosti léčby nespavosti. 

Jak poznat nespavost?

Pokud se vám pár dní po sobě špatně usíná nebo jste se v noci několikrát probudili, nemůžeme ještě hovořit o nespavosti neboli insomnii. Jedná se totiž o dlouhodobý, neustále se opakující problém. Nespavost se projevuje neschopností rychle usnout a častým probouzením se během celé noci. Někdy se člověk trpící insomnií budí uprostřed noci, kdy jeho spánek končí, protože už není schopen znovu usnout.

Důsledkem je neustálá únava a malátnost. Člověk je během dne podrážděný, má špatnou náladu a sníženou schopnost koncentrace. Jestliže se nespavost projevuje delší dobu v kuse, může to vést až k vážným psychickým problémům jako jsou deprese či úzkosti, nebo například k poruchám pozornosti, které brání v řízení vozidel nebo ovládání přístrojů.

Příčiny nespavosti

Věcí, které brání člověku ve spánku, mohou být desítky. Často není zrovna jednoduché přijít na to, proč jednotlivec nespavostí trpí. V tomto případě je vhodné se obrátit na psychologa, který s hledáním příčiny pomůže. 

Za insomnii mohou nejčastěji následující faktory:

  • Špatný a nezdravý životní styl
  • Deprese a psychické problémy
  • Problémy v osobním životě a velké množství stresu
  • Bolesti
  • Věk (s věkem potřeba spánku klesá a může se dostavit také nespavost)
  • Narušení přirozeného biorytmu („ponocování“, jet lag, …)
  • Nemoc
  • Nedostatek fyzické aktivity přes den
  • Nevhodné prostředí ke spánku

Typy nespavosti a jejich řešení

Existují 3 typy nespavosti, které se dělí hlavně podle délky trvání problému.

  • Nespavost přechodná – jedná se pouze o dočasný stav vyvolaný nárazovým faktorem (například bolestmi zubů, stresem z nějaké životní události apod.). Trvá většinou nejdéle jeden týden a odejde společně s vyřešením příčiny, která je nám známá. V tomto případě není nutné vyhledávat lékaře. Je dobré se pokusit uklidnit, odpočívat nejen fyzicky, ale také psychicky. Na pomoc si můžete přizvat také bylinné čaje na spaní, aromaterapeutické přípravky nebo CBD olej pro spánek, které navodí lepší náladu. Jestliže příčinou není stres, ale bolesti, vyřešte je co nejdříve, a o nespavosti již nebude řeč.
  • Nespavost akutní – tento stav trvá obvykle nejdéle jeden měsíc. Důvody nespavosti mohou být jasné, ale také nemusí. V každém případě je již na místě konzultovat problém s lékařem, aby vyloučil vážnější příčiny insomnie, a také aby s sebou nedostatek spánku nepřinesl další zdravotní potíže.
  • Nespavost chronická – je dlouhotrvající závažný stav, při kterém je již opravdu nutné vyhledat lékařskou pomoc. Nejčastější příčinou chronické insomnie bývají psychické problémy a onemocnění, která se však s nedostatkem kvalitního odpočinku mohou ještě zhoršovat. Postižený by neměl váhat s vyšetřením a hledáním pravé příčiny nespavosti.

Hlavní zbraň – spánková hygiena

Pokud máte se spánkem jakékoliv problémy, prvním krokem by vždy mělo být přísné dodržování spánkové hygieny. Mezi její pravidla patří zejména dodržování denního režimu, kdy je dobré se ukládat do postele a vstávat vždy přibližně ve stejný čas. Nejen pro spánek je pak důležitý zdravý životní styl a absence alkoholu, kofeinu, nikotinu a jiných návykových látek, které negativně ovlivňují kvalitu spánku. Jíst bychom měli naposledy 2 hodiny před spaním, a to vždy pouze lehká jídla. 

Mastné a tučné pokrmy jsou náročné na trávení a veškerou energii tak tělo spotřebuje právě k němu. Důležitý je i dostatek pohybu přes den, choďte spát unavení, ne však přetažení. Místnost pro spánek by měla být tmavá, bez rušivých elementů, dobře vyvětraná a s ideální teplotou. Součástí správné spánkové hygieny je také dobrý výběr matrace a polštáře, nepohodlné místo ke spaní vede k neustálému probouzení se.

Zbavte se stresu a naučte se uklidnit

Stres, deprese, úzkosti – tyto psychické problému jsou snad nejčastějšími příčinami nespavosti. Někdy je opravdu těžké se jich zbavit a občas to ani sami nezvládnete. Je ale dobré se umět s těmito „démony“ částečně popasovat alespoň před spaním. Vyzkoušet můžete nějakou formu meditace nebo cvičení jógy, jejíž pravidelné praktikování zaručuje klidnější mysl. Dělejte však cokoliv, co vás baví a dělá šťastnějšími. Čtěte si knihu, dejte si horkou vanu plnou pěny, věnujte se pletení, malování nebo jakékoliv jiné uklidňující činnosti, která vás naladí na tu správnou vlnu pro pohodový spánek. Ne vždy je totiž nutné užívat léky, ať už na psychické problémy nebo na spaní – stačí, když se naučíte pracovat sami se sebou.

Zapomeňte na léky a vyzkoušejte bylinky

Jak už bylo řečeno, léky a prášky na spaní nejsou vždy nutné. Častým pomocníkem při řešení insomnie bývají také bylinky. Jejich pozitivní účinky jsou známé už po celá staletí, a i přes velký rozvoj medicíny se k nim lidé často vracejí. Existuje celá řada bylinných komplexů ve formě tablet či sirupů, které jsou k dostání v lékárnách. Mnohdy účinnější jsou ale v čisté formě, kdy se z nich nejčastěji připravují čaje. Mezi rostliny skvěle podporující kvalitu spánku patří meduňka, mučenka, chmel nebo třeba levandule. Poslední zmíněná bylinka je hojně užívaná také v aromaterapii. Vonné silice a oleje levandule stačí v malém množství nakapat na polštář a odpočinek bude jistě o poznání lepší.

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *